وفایی زاده

ادارۀ هوانوردی ملکی: در شش ماه اول سال مالی بیش از 3 هزار تُن کالا از طریق دهلیزهای هوایی صادر شده است

neshananews

15 August 2020

ادارۀ هوانوردی ملکی اعلام کرده است که در شش ماه نخست سال مالی 1399، حدود 3 هزار و ۲۵۱ تُن کالا از طریق دهلیزهای هوایی به خارج از کشور صادر شده است.

قاسم وفایی‌زاده، رییس عمومی ادارۀ هوانوردی ملکی کشور امروز (شنبه، ۲۵ اسد) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که این کالاهای صادراتی افغانستان به کشورهای عربستان، ترکیه، هند و از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی، صادر شده است. آقای وفایی‌زاده می‌افزاید که با وجود محدودیت‌ها در جریان قرنطینۀ ناشی از شیوع ویروس کرونا، در حدود ۲۲۲ پرواز داخلی صورت گرفته و بیش از ۴۴ هزار مسافر از یک ولایت به ولایت دیگر، منتقل شده‌اند. به گفتۀ او، در این مدت ۴۱۲ پرواز خارجی اجرا شده و بیش از ۷۵ هزار شهروند افغانستان از کشورهای منطقه به افغانستان انتقال یافته‌اند.

رییس عمومی ادارۀ هوانوردی کشور اما تأکید می‌کند که شیوع ویروس کرونا تأثیر مستقیم بر میزان عواید این اداره داشته و عواید نیمۀ نخست سال مالی ۱۳۹۹ این اداره، در مقایسه با زمان مشابه آن در سال گذشته، چهار میلیون دالر کسر داشته است.

آقی وفایی‌زاده با اشاره به مقروضیت شرکت‌های هوایی خاطرنشان می‌سازد که این شرکت‌ها بیش از ۳۰ میلیون دالر از ادارۀ هوانوردی ملکی قرض‌دار می‌باشند که تا هنوز آن را پرداخت نکرده‌اند. به سخن او، بر اساس فیصلۀ نهادهای عدلی و قضایی، به این شرکت‌ها سه ماه فرصت داده شده است تا قرضه‌های شان را پرداخت کنند.