ارگ

ارگ: تهدید امنیتی در برابر زندانیان طالبان بی‌اساس است

neshananews

13 August 2020

ارگ ریاست جمهوری ادعای گروه طالبان مبنی بر وجود تهدید امنیتی در برابر زندانیان تازه‌رهاشدۀ این گروه را بی‌اساس عنوان می‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ اسد) در توییتی نوشته است: «اتهامات اخیر طالبان در مورد چگونه‌گی تأمین امنیت بازداشت شده‌گان طالبان بی‌اساس است.» آقای صدیقی می‌افزاید که دولت افغانستان قبلاً در این زمینه اقداماتی را روی دست گرفته است. سخنگوی ریاست جمهوری تأکید می‌ورزد که طالبان باید از صدور چنین اظهاراتی خودداری کنند.

این در حالی است که گروه طالبان ناوقت شب گذشته با نشر اعلامیه‌یی گفته‌اند که بر اساس «معلومات دقیق و مستند استخباراتی» خطر جدی امنیتی در برابر زندانیان باقی‌ماندۀ آنان از زندان پلچرخی در کابل وجود دارد. در اعلامیۀ طالبان آمده است: «گروه داعش به همکاری استخبارات ادارۀ کابل و شماری از نظامیان و قومندانان پوسته‌های امنیتی زندان، ارادۀ حمله بر آن وسایط نقلیه‌یی را دارد که زندانیان باقی‌مانده را از زندان پلچرخی انتقال می دهند.» این گروه همچنان هشدار داده‌اند که حمله بر زندانیان، روند مذاکرات صلح را مختل می‌کند.

بر اساس آمار رسمی، دولت افغانستان تاکنون 5هزار و 100 زندانی گروه طالبان آزاد کرده است. همچنان 400 زندانی دیگر این گروه که به جرایم سنگین محکوم به مجازات هستند نیز قرار است بر اساس مشورت لویه‌جرگۀ مشورتی صلح از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شوند.