اسدالله خالد

انتقاد اسدالله خالد از وجود پناهگاه‌های طالبان در شهرهای مختلف پاکستان

neshananews

17 November 2020

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی کشور می‌گوید که مرکزها، خانه‌ها و پناهگاه‌های طالبان در شهرهای میرانشاه، کراچی، لاهور و راولپندی پاکستان تاکنون فعال نگه‌داشته شده‌اند.

سرپرست وزارت دفاع ملی امروز (سه‌شنبه، 27 عقرب) در نشست عمومی مجلس نماینده‌گان، پاکستان را به دادن پناهگاه‌های امن به طالبان متهم می‌کند. آقای خالد می‌گوید که مرکزها و خانه‌های طالبان در شهرهای مختلف این کشور تاکنون فعال نگه‌داشته شده و زخمیان این گروه در داخل خاک پاکستان مداوا می‌شوند.

این اظهارات آقای خالد پس از آن مطرح می‌شود که به تازه‌گی ارتش پاکستان مدعی شده است که هند از خاک افغانستان برای تربیت و تجهیز تروریستان مخالف دولت پاکستان، استفاده می‌کند. این ادعا از سوی کابل و دهلی‌نو بی‌اساس خوانده شده است.

سرپرست وزارت دفاع ملی می‌افزاید که گروه طالبان از دو مرحلۀ طولانی مذاکرات صلح در قطر به عنوان فریب و نیرنگ استفاده کرده و تاکنون هیچ اراده‌یی برای صلح و کاهش خشونت در کشور از خود نشان نداده‌اند. او نسبت به نتایج عینی مذاکرات قطر برای پایان جنگ در کشور از خود بی‌باوری نشان می‌دهد.

آقای خالد می‌گوید که طالبان همزمان به دوام مذاکرات این گروه با امریکا و دولت افغانستان برای توسعۀ ساحات زیر کنترل خود تلاش کرده و می‌خواستند چندین ولایت دیگر را نیز تسخیر کنند. اما به گفتۀ او، این گروه برخلاف توقع‌شان نُه ولسوالی زیر حاکمیت‌شان را نیز از دست داده‌اند. آقای خالد علاوه می‌کند که ارتش ملی کشور در سال آیندۀ خورشیدی روی قطع منابع عایداتی طالبان تمرکز خواهد کرد.

سرپرست وزارت دفاع ملی همچنان نسبت به خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان اظهار بی‌باوری می‌کند و می‌افزاید که تاکنون نشانه‌های خروج کامل و ناگهانی این نیروها از کشور دیده نمی‌شود. آقای خالد اطمینان می‌دهد، در صورتی که نیروهای خارجی به گونۀ کامل افغانستان را ترک کنند، نظامیان کشور توانایی لازم برای سرکوب طالبان را دارند. به بیان آقای خالد، 96 درصد عملیات‌های جنگی در حال حاضر از سوی نظامیان کشور صورت می‌گیرد.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا به تازه‌گی تغییراتی را در وزارت دفاع این کشور به میان آورده است. او یک چهرۀ طرف‌دار خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان را در رأس این نهاد گماشته است. این اقدام گمانه‌زنی‌ها نسبت به احتمال صدور فرمانی از سوی ترمپ مبنی بر خروج فوری نظامیان امریکا از افغانستان را تشدید کرده است.