بانک جهانی

بانک جهانی بستۀ کمکی ۲۸۰ میلیون دالری را برای برنامۀ «دسترخوان ملی» تصویب کرد

neshananews

05 August 2020

بانک جهانی اعلام کرده است که هیأت اجرایی این بانک دو بستۀ کمکی به ارزش مجموعی ۳۸۰ میلیون دالر را برای برنامۀ دسترخوان ملی، پروژۀ کشاورزی اضطراری و تأمین مواد غذایی در افغانستان  تصویب کرده است.

هیأت اجرایی بانک جهانی روز گذشته (سه‌شنبه، چهاردهم اسد) این بسته‌های کمکی را تصویب کرده است. بر اساس اعلامیۀ بانک جهانی، از مجموع این ۳۸۰ میلیون دالر، ۲۸۰ میلیون دالر آمریکایی آن برای حمایت از پروژۀ کمک برای خانواده‌های متأثر از ویروس کرونا (دسترخوان ملی) اختصاص یافته است.

این بستۀ کمکی شامل ۱۲۵ میلیون دالر سهم صندوق بازسازی افغانستان و ۱۵۵ میلیون دالر سهم ادارۀ توسعۀ بین‌المللی است. بانک جهانی می‌گوید که این پروژه ۲.۹ میلیون خانواده را در سراسر افغانستان زیر پوشش قرار می‌دهد. بانک جهانی می‌افزاید که انتظار می‌رود از این برنامه حدود ۹۰ درصد خانواده‌های نیازمندی که درآمد روزانۀ‌شان کم‌تر از دو دالر است، بهره‌مند شوند.

بستۀ دیگر، شامل ۱۰۰ میلیون دالر است که برای پروژۀ اضطراری زراعتی و تأمین مواد غذایی اختصاص یافته است. بانک جهانی هدف از این کمک را ایجاد فرصت‌های اقتصادی کوتاه مدت و حمایت از زنجیره‌های عرضۀ مواد غذایی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه عنوان کرده است.

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی در ۲۸ سرطان برنامۀ کمک به مردم را زیر عنوان «دسترخوان ملی» افتتاح کرد. این برنامه اما از سوی مجلس نماینده‌گان با اکثریت آرا رد شده است.