IMG-20200229-WA0002

برگزاری روز سرباز در ولایت بلخ 

محمدجان آریا

29 February 2020

به گزارش دفتر مطبوعاتی قول اردوی 209 شاهین برنامۀ ویژه‌ای به مناسبت روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی در مقر فرماندهی قول اردوی 209 شاهین در ولایت بلخ برگزار شد.

در خبرنامه آمده است که پیش از چاشت آدینه روز مقامات ملکی، نظامی، برخی از نماینده‌های مجلس نمایندگان، نهادهای اجتماعی، جامعه مدنی، رسانه‌ها، دانش‌آموزان مکاتب و بزرگان محلی از نهم حوت روز ملی نیروهای دفاعی و امنیتی در کمپ قول اردوی 209 شاهین بزرگ‌داشت به عمل آوردند.

در همایش روز سرباز ژنرال ارکان‌حرب هیبت الله علی‌زی فرماندۀ قول اردوی 209 شاهین در سخنرانی که داشت خطاب به مخالفین مسلح گفت: “هرگاه مخالفین مسلح به جنگ ادامه دهند با واکنش جدی نیروهای امنیتی و دفاعی مواجه شده سرکوب خواهند شد.”

در ادامه فرماندۀ قول اردوی شاهین از مخالفین مسلح خواست تا به جنگ نقطۀ پایان گذاشته، در ادامه‌ی هفتۀ کاهش خشونت آتش‌بس سرتاسری را اعلام نمایند چون این خواست مردم و ملت است.

در هفتۀ کاهش خشونت خبر درگیرهای‌های کوتاه مدت از ولایت بلخ گزارش شده است و در مراسم روز سرباز محمد اسحاق رهگذر والی ولایت بلخ خواستار رعایت مقررات هفتۀ کاهش خشونت توسط طالبان شده افزود: “در این هفته مخالفین مسلح در ولسوالی‌های چمتال، چهارکنت و زارع تعهد شکنی نموده و بر اثر حملات‌شان شماری از اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی شهید و مجروح شدند.”

در ادامۀ برنامه ژنرال بروتس فرماندۀ ماموریت حمایت قاطع، بر دوام حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی تاکید نمود.  همچنان در خبرنامه آمده است که لیلما دولت‌‌زی رییس شورای زنان ولسوالی چهاربولک به نمایندگی از زنان ساکن در ولایت بلخ صحبت نموده و نیروهای دفاعی و امنیتی را پاس‌داران ارزش‌های ملی عنوان نمود.

در یک هفتۀ گذشته به شکل گوناگون از نهم حوت روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی در بلخ و در قول اردوی ۲۰۹شاهین بزرگداشت به عمل آمده است.