مجلس سنای امریکا

جمهوری‌خواهان مجلس سنای امریکا با خروج زودهنگام نظامیان امریکایی از افغانستان مخالفت کردند

neshananews

17 November 2020

اعضای با نفوذ حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای ایالات متحدۀ امریکا با برنامۀ احتمالی دونالد ترمپ، ریس جمهور این کشور مبنی بر خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان، مخالفت کرده‌اند.

شبکۀ تلویزیونی «سی‌ان‌ان» بامداد امروز (سه‌شنبه، 27 عقرب) در گزارشی آورده است که مایکل مک‌کال، عضو بلندرتبۀ کمیتۀ امور خارجی مجلس سنای امریکا با اقدام احتمالی آقای ترمپ مبنی بر کاهش فوری نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق مخالفت کرده است.

به نقل از این گزارش، آقای مک‌کال می‌گوید که خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق منافع امریکا در این دو کشور را به خطر می‌اندازد. به سخن او این خروج زودهنگام می‌تواند روند صلح افغانستان که زمینه را برای برقراری ثبات دایمی در این کشور فراهم ساخته است، نیز با چالش روبه‌رو بسازد. آقای مک‌کال پیشنهاد می‌کند که شمار مشخصی از نیروهای امریکایی باید در این دو کشور باقی بمانند.

همچنان مک‌کانل، عضو دیگر سنای امریکا هشدار می‌دهد که خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان موجب تضعیف ایالات متحدۀ امریکا و تقویت دشمنان این کشور در افغانستان خواهد شد. او می‌افزاید که خروج فوری نظامیان این کشور از افغانستان و منطقه باعث از بین رفتن همۀ پیروزی‌های چهارسال گذشتۀ رییس جمهور ترمپ در خاور میانه خواهد شد.

این در حالی است که روزهای پیش دو مقام رسمی در وزارت دفاع امریکا ادعا کردند که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در نظر دارد پیش از تسلیم قدرت به رییس جمهور منتخب جدید امریکا، شمار نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان و عراق را به نصف کاهش دهد. هم اکنون 4 هزار و 500 تن از نیروهای امریکایی در افغانستان به مستقر هستند.