جو بایدن

جوبایدن: زمان آن فرا رسیده که نیروهای امریکایی به خانه برگردند

neshananews

15 April 2021

جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که زمان آن فرا رسیده است که طولانی‌ترین جنگ افغانستان به پایان برسد و نیروهای امریکایی به خانه برگردند.

آقای بایدن بامداد امروز (پنج‌شنبه، 26 حمل) به وقت کابل در یک نشست خبری در امریکا حضور یافت و تصمیم نهایی واشنگتن در پیوند به خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد.

آقای بایدن می‌گوید که ایالات متحدۀ امریکا نمی‌تواند به حضور نظامی خود در افغانستان ادامه دهد. او اضافه می‌کند که جنگ افغانستان به طولانی‌ترین جنگ امریکا بدل شده و او چهارمین رییس‌جمهور امریکا است که به این جنگ ادامه می‌دهد.

رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا خاطرنشان می‌سازد که این جنگ را به رییس‌جمهور بعدی کشورش به میراث نخواهد گذاشت. به باور آقای بایدن، ایالات متحدۀ امریکا به اهداف خود در افغانستان نایل شده و او امیدوار است که خروج نیروها از این کشور پیامد سودمندی در پی داشته باشد.

بنابر اظهارات رییس‌جمهور ایالات متحده، نیروهای امریکایی در مشورت با نهادهای امنیتی، احزاب سیاسی و متحدان ایالات متحدۀ امریکا تا یازدهم سپتمبر سال روان میلادی به امریکا بر خواهند گشت.

گفتنی است که در حال حاضر بیش از ده هزار نظامی خارجی در چوکات مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند. روز گذشته وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که نیروهای ناتو نیز همزمان با خروج نیروهای امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

دولت بریتانیا نیز اعلام کرده است که حدود 800 نظامی این کشور که اکنون در افغانستان حضور دارند، بدون حضور نیروهای امریکایی قادر به پیشبرد مأموریت‌شان نیستند و تا ماه سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.