حریق مواد مخدر

حدود ۶۱ تُن مواد مخدر در هرات به آتش کشیده شد

neshananews

17 November 2020

مسوولان بخش مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پولیس ولایت هرات امروز (سه‌شنبه، ۲۷ عقرب) دست‌کم ۶۱ تُن مواد مخدر، مواد کیمیایی غیرقانونی و مشروب‌های الکی را آتش زدند.

سلطان داوود سلطان، فرمانده پولیس ولایت هرات می‌گوید که این مقدار مواد مخدر در یک سال پسین از شهر و ولسوالی‌های این ولایت کشف و ضبط شده است. پولیس هرات تاکید می‌کند که ارزش مجموعی این مواد بیش از صد میلیون دالر برآورد شده است.

فرمانده پولیس ولایت هرات می‌افزاید که نیروهای مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی با راه‌اندازی ۳۸۱ عملیات ویژه توانسته‌اند دست‌کم ۴۳۵ نفر را در پیوند به قاچاق و نگه‌داری این مقدار مواد مخدر بازداشت کنند. چهار تن از این قاچاق‌بران را شهروندان کشورهای همسایه و پانزده تن دیگر آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

شورای ولایتی هرات اما خاطرنشان می‌سازد که اقدامات مسوولان امنیتی در کشف و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در هرات کافی نیست. توریالی طاهری، عضو این شورا، مبارزه با مواد مخدر در غرب کشور را نیازمند برخورد قاطع با شبکه‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر می‌داند. اقدامی که به باور او تاکنون به آن توجه نشده است.

مبارزه با مواد مخدر از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت افغانستان در دو دهۀ پسین بوده است. اما افغانستان همچنان بزرگ‌ترین مرکز تولید و قاچاق مواد مخدر در سطح جهان شناخته می‌شود.