صدیقی

حکومت امروز موقف جدیدش را دربارۀ رقم زندانیان رهاشده و سرنوشت زندانیان باقی مانده اعلام می‌کند

neshananews

05 July 2020

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که تا پایان امروز دولت افغانستان موقف جدید خود را در مورد رقم زندانیان رهاشده و سرنوشت زندانیان باقی مانده اعلام می‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور غنی در توییتی نوشته است: «دولت افغانستان، پس از بررسی‌های همه‌جانبه، در پایان امروز (یک‌شنبه، پانزدهم سرطان) موقف تازۀ خویش را در مورد رقم نهایی زندانیان رهاشده و سرنوشت زندانیان باقی مانده طالبان، بیان می‌کند.»

بر اساس آمارهای منتشر شده، حکومت افغانستان تاکنون نزدیک به چهار هزار زندانی گروه طالبان را از بند رها کرده است. از سویی هم گروه طالبان می‌گویند که آنان نیز نزدیک به ۷۰۰ زندانی دولت افغانستان را از بند آزاد کرده‌اند.

بر اساس موافقت‌نامۀ صلح میان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا که در ماه حوت پارسال امضا شد، قرار است الی پنج هزار زندانی گروه طالبان در ازای رهایی یک‌هزار زندانی دولت افغانستان، میان دو طرف تبادله شود. همچنان بر اساس این موافقت‌نامه پس از تکمیل شدن روند رهایی زندانیان، مذاکرات مستقیم میان دو طرف آغاز می‌شود. هرچند زمان و مکان دقیق این مذاکرات تاکنون به گونۀ رسمی اعلام نشده است، اما ارگ ریاست جمهوری احتمال می‌دهد که این مذاکرات در ماه آیندۀ میلادی آغاز خواهد شد.