سر پل مالا

خالق آهنگ «سرپُل مالان» در هرات درگذشت

عاطفه غفوری

27 April 2020

استاد محمود «خوش‌نواز» محلی‌خوان چیره‌دست و سابقه‌دار هراتی، پس از پانزده ماه بیماری، بامداد امروز (دوشنبه، هشتم ثور) در هرات درگذشت. اعضای خانوادۀ آقای خوش‌نواز می‌گویند که او بر اثر فشار خون بالا، سکته مغزی کرده است.

این محلی‌خوان هراتی حدود پانزده ماه در بستر بیماری قرار داشت. او در هرات از محبوبیت فوق‌العاده در میان مردم برخوردار بود. آهنگ‌های محلی «سرپُل مالان» و «محلۀ سنگ‌تراش‌ها» از اثرهای معروف هنری او هستند.

معروف خوش‌نواز، پسر ارشد این محلی‌خوان هراتی می‌گوید که پدرش پس از چهار دهه فعالیت هنری، در سن شصت ساله‌گی خانه‌نشین شده بود و شدت بیماری در این اواخر قدرت گفتار را از او گرفته بود. همچنان جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید: «استاد خوش‌نواز از غنایم ارزشمند موسیقی فولکلور و میراث‌دار سبک موسیقی محلی هرات بود.» آقای ضرغام خاطرنشان می‌سازد که درگذشت این هنرمند چیره‌دست برای هنر موسیقی محلی در هرات، جبران ناپذیر است.

استاد محمود خوش‌نواز، ترانه‌سرا، شاعر و آهنگ‌ساز محلی هرات از ستون‌های اصلی موسیقی محلی در این ولایت بود. او در جریان چهل سال فعالیت هنری‌اش با سرودن آهنگ‌های محلی با لهجۀ هراتی، خاطره‌های ماندگاری را از خود برجای گذاشت. او همچنان شاگردان بی‌شماری را در این عرصه آموزش داده است.