خلیلزاد

خلیل‌زاد: دولت افغانستان و گروه طالبان گفت‌وگوهای جدی را آغاز کنند

neshananews

06 June 2021

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که وقت آن فرارسیده که دولت افغانستان و گروه طالبان گفت‌وگوهای جدی و نتیجه‌بخش را برای پایان جنگ در این کشور آغاز کنند.

شورای عالی مصالحۀ ملی امروز (یک‌شنبه، شانزدهم جوزا) در خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای خلیل‌زاد این موضوع را در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس این شورا مطرح کرده است.

به نقل از این خبرنامه، آقای خلیل‌زاد می‌گوید که اجماع جهانی پیرامون صلح افغانستان شکل گرفته و واشنگتن نیز قاطعانه از این روند حمایت می‌کند. او با انتقاد از افزایش خشونت‌ها در افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان و گروه طالبان باید خشونت‌های جاری در کشور را کاهش دهند و گفت‌وگوهای جدی و نتیجه‌بخش را برای پایان جنگ آغاز کنند.

آقای خلیل‌زاد به مسألۀ اجماع سیاسی در پیوند به صلح تأکید می‌ورزد و می‌افزاید که اتحاد سیاسیون در چوکات دولت می‌تواند به موقف این نهاد در روند صلح تأثیر مثبت بر جای بگذارد.

گفتنی است که خلیل‌زاد بامداد امروز وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور دیدار کرده است. بر اساس معلومات وزارت خارجۀ امریکا، آقای خلیل‌زاد قرار است با شماری از سیاسیون افغانستان در کابل دیدار کند و سپس رهسپار دوحه، پایتخت قطر شود.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که شماری از اعضای هیأت مذاکراتی دولت افغانستان نیز هفتۀ پیش به قطر سفر کرده‌اند. توقع می‌رود که گفت‌وگوهای صلح با طالبان در قطر از سر گرفته شود.