خلیلزاد

خلیل‌زاد: رهبران افغانستان باید روی یک نقشۀ سیاسی برای پایان جنگ توافق کنند

neshananews

12 September 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که رهبران افغانستان باید روی یک «نقشۀ سیاسی» برای پایان دادن به جنگ درازمدت در افغانستان توافق کنند.

آقای خلیل‌زاد دیروز (جمعه، 21 سنبله) در صحبت تیلفونی با خبرنگاران گفته است که کشورش آمادۀ کمک برای توافق صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان است. آقای خلیل‌زاد افزوده است که گفت‌وگوهای صلح با مالکیت مردم افغانستان به پیش می‌رود و طرف‌های دخیل در این روند باید روی یک نقشۀ سیاسی برای پایان دادن به جنگ درازمدت در این کشور توافق کنند.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان همچنان در توییتی نوشته است که توافق سیاسی بدون مصلحت حاصل نمی‌شود. به گفتۀ او: «تاریخ معاصر افغانستان نشان می‌دهد که تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل به زور ایدولوژی خود بر دیگران منجر به منازعه می‌شود و کشور را در معرض مداخلات خارجی قرار می‌دهد.» با باور آقای خلیل‌زاد، اکنون مسوولیت رهبران افغانستان است که از فرصت پیش آمده برای تأمین ثبات دایمی در کشور استفاده کنند.

این صحبت‌ها در آستانۀ آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر مطرح می‌شود. این گفت‌وگوها تا دقایقی دیگر با حضور هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان و نماینده‌گانی از کشورهای خارجی در شهر دوحه آغاز خواهد شد.