Khalilzad

خلیل‌زاد: سه دیدار سازنده با عبدالغنی برادر داشتم

neshananews

21 May 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که سه ملاقات سازنده با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و اعضای کمیسیون سیاسی این گروه در قطر داشته است. او در این دیدارها روی «کاهش تدریجی خشونت‌ها» که منجر به آتش‌بس دایمی شود و دستور رییس‌جمهور غنی مبنی بر حالت تعرضی نیروهای امنیتی، بحث کرده است.

آقای خلیل‌زاد صبح امروز (پنج‌شنبه، اول جوزا) در برگۀ توییترش می‌نویسد: «من سه ملاقات سازنده با ملا برادر و اعضای کمیسیون سیاسی طالبان داشتم و تأکید کردم که توافق‌نامۀ ایالات متحده – طالبان درهم پیوسته است: تعهدات ضدتروريسم، مذاکرات بین‌الافغانی، خروج نیروها و کاهش تدریجی خشونت‌ها که منجر به آتش‌بس دایمی شود.» آقای خلیل‌زاد تاکید می‌ورزد که همۀ جوانب در همۀ موارد، به شمول آزادی زندانیان توسط حکومت افغانستان و طالبان، الزامات تطبيقی دارند.

در این پیام توییتری نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان با طالبان دربارۀ شهروندان مفقود امریکایی و نگرانی‌هایش دربارۀ حملات پسین گروه طالبان در کندز، غزنی و خوست نیز یادآوری شده است. او خاطرنشان می‌سازد که در دیدارش با نماینده‌گان سیاسی طالبان در قطر نگرانی‌های گروه طالبان در مورد دستور حملات تعرضی رییس‌جمهور غنی را به بحث گرفته‌ است.

آقای خلیل‌زاد می‌گوید که در مورد خشونت‌ها در افغانستان به طالبان گفته است که همۀ جوانب باید خشونت‌ها را کاهش دهند؛ زیرا به باور او، هزینۀ این جنگ را شهروندان بی‌گناه افغانستان از مدت‌ها به این‌سو متحمل شده‌اند. نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌افزاید که طالبان تعهدشان را به موافقت‌نامۀ صلح و تطبیق آن ابراز داشته‌اند و برای ردیابی شهروندان امریکایی همکاری می‌کنند و همچنان در مورد گام‌های بعدی با رهبری خود مشوره خواهند کرد.

گفتنی است که آقای خلیل‌زاد روز گذشته (چهارشنبه، 31 ثور) به کابل آمده و با رهبران سیاسی کشور در مورد کاهش خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بحث کرده‌ است.