دیده بان حقوق بشر

دیده‌بان جهانی حقوق بشر: حقوق اساسی شهروندان افغانستان باید در روند صلح تضمین شود

neshananews

15 September 2020

سازمان دیده‌بان جهانی حقوق بشر می‌گوید که حقوق اساسی و بشری شهروندان افغانستان باید در جریان گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان تضمین شود.

این سازمان بامداد امروز (سه‌شنبه، 25 سنبله) با نشر اعلامیه‌یی به نقل از پاتریشیا گوسمن، مدیر بخش آسیایی این نهاد آورده است: «شهروندان افغانستان که ده‌ها مورد خشونت و بد رفتاری را تحمل کرده‌اند، مستحق بیش از وعده‌های مبهم برای حمایت از حقوق بشر هستند.»

این اعلامیه می‌افزاید: «همۀ شرکت‌کننده‌گان در دولت آیندۀ افغانستان باید به نهادها و فرایندهای حمایت از حقوق زنان، رسانه‌های آزاد، پایان دادن به شکنجه در بازداشت و اطمینان از برقراری عدالت در مورد بد رفتاری‌ها متعهد شوند.»

این مسوول ارشد دیده‌بان جهانی حقوق بشر از ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و سایر حامیان روند صلح افغانستان می‌خواهد که با استفاده از اهرم‌های فشار سیاسی و اقتصادی تعهدات صریح طرف‌های مذاکره را در پیوند به حفظ حقوق بشری و سازوکارهای اجرایی آن در گفت‌وگوهای روان بین دولت افغانستان و گروه طالبان، تضمین کنند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر آغاز شده است. زنان افغانستان، نهادهای جامعۀ مدنی و خبرنگاران از قربانی شدن دستاوردهای مدنی نوزده سال پسین در جریان این گفت‌وگوها، نگران هستند.