زندان هرات

رخنۀ کرونا به زندان مرکزی هرات؛ 13 تن مبتلا و 8 تن دیگر مشکوک اعلام شده‌اند

عاطفه غفوری

18 May 2020

مسوولان ریاست صحت ‌عامۀ ولایت هرات می‌گویند که سیزده زندانی در محبس مرکزی این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی این ریاست امروز (دوشنبه، ۲۹ ثور) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که افزون بر این سیزده واقعۀ مثبت در زندان مرکزی ولایت هرات، هشت رویداد مشکوک دیگر نیز در این مرکز ثبت شده‌اند. آقای شیرزی می‌افزاید که برای مراقبت و تداوی افراد آلوده به ویروس کرونا در زندان مرکزی هرات، یک گروه بیست نفری صحی گماشته‌ شده است تا کارمندان این زندان را آموزش دهند که فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی را در میان زندانیان چگونه رعایت کنند.

به گفتۀ سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات، احتمال سرایت این بیماری به زندانیان کهن‌سال دیگر وجود دارد. آقای شیرزی خاطرنشان می‌سازد که تراکم بیش از حد زندانیان و عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی آنان، این محبس را به یکی از خطرناک‌ترین کانون‌های شیوع و گسترش ویروس کرونا در هرات بدل کرده است.

این درحالی است که در زندان مرکزی ولایت هرات بیش از دو هزار زندانی، دورۀ محکومیت‌شان را سپری می‌کنند که هشتاد تن آنان را بانوان تشکیل می‌دهند. این زندان اما معیارهای نگه‌داری تنها یک‌هزار زندانی را دارد. هرچند در جریان شش ماه گذشته حدود یک‌هزار زندانی بر اساس فرمان‌های جداگانۀ ریاست جمهوری از این زندان آزاد شده‌اند، اما فضای این زندان همچنان خطر بالقوه برای سلامت زندانیان است.