ترمپ

رویترز: دونالد ترمپ سربازان بیشتری را از افغانستان بیرون می‌کند

neshananews

09 September 2020

یک مقام ارشد امریکایی به شرط فاش نشدن هویتش به خبرگزاری رویترز گفته است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا درنظر دارد که در آیندۀ نه‌ چندان دور، شمار سربازانش را در افغانستان کاهش دهد. این مقام امریکایی دلیل این تصمیم آقای ترمپ را عمل بر «وعده‌های» انتخاباتی‌‌اش به شهروندان امریکا عنوان می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این منبع می‌افزاید که آقای ترمپ به زودی این تصمیم‌اش را همه‌گانی خواهد کرد و تعداد زیادی از نیروهای نظامی کشورش را به امریکا باز خواهند گرداند.

این در حالی است که هم‌اکنون حدود 5 هزار نیروی نظامی ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان حضور دارند. این نیروهای بیشتر در بخش‌های آموزش‌دهی و حمایت از نیروهای نظامی افغانستان فعالیت دارند. بر اساس موافقت‌نامه‌یی که در دهم حوت پارسال (1398) میان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان در قطر امضا شد، نیروهای نظامی امریکا مکلف‌اند تا اوایل سال آیندۀ میلادی افغانستان را ترک کنند.

اما با این وضع که گفت‌وگوهای مستقیم صلح تاکنون میان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز نشده است، بیشتر آگاهان نظامی خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را در ظرف چند ماه آینده زودهنگام می‌دانند.