نیروهای افغان

رویترز: کمک‌های یک‌میلیارد دالری امریکا به افغانستان قطع نشده است

neshananews

21 May 2020

خبرگزاری رویترز به نقل از پنج منبع معتبر امریکایی گزارش می‌دهد که کمک یک میلیارد دالری ایالات متحدۀ امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان، قطع نشده است.

از این پیش، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا در آغاز ماه حمل گفته بود که کشورش به دلیل تنش‌‌های موجود میان رهبران سیاسی افغانستان روی موضوع انتخابات، یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به افغانستان را قطع می‌کند. آقای پمپیو ادامۀ تنش‌های موجود میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را با «امنیت ملی امریکا» مرتبط دانسته بود.

قطع این کمک امریکا نگرانی‌های زیادی را در کشور به میان آورد. ارگ ریاست جمهوری اما اطمینان داده است که قطع این کمک‌ها روی اقتصاد کشور تأتیر منفی به جا نخواهد گذاشت. اکنون اما خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع معتبرش گزارش می‌دهد که این کمک‌ها تاکنون قطع نشده است.

این درحالی است که حدود سه ماه پس ادامۀ تنش‌های برخاسته از نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال (1398)، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، موافقت‌نامۀ سیاسی را چهار روز پیش (یک‌شنبه، ۲۸ ثور) با حضور شماری از چهره‌های سیاسی امضا کردند. بر اساس این موافقت‌نامۀ سیاسی محمد‌اشرف‌ غنی به عنوان رییس جمهور و عبدالله عبدالله به عنوان رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، شریک ۵۰ درصدی حکومت افغانستان خواهند بود. مقام‌های امریکایی نیز از این توافق سیاسی استقبال کرده‌اند.