نیروهای آسترالیایی

رویترز: 19 سرباز نیروهای ویژۀ آسترالیایی به جرم قتل 39 شهروند ملکی افغانستان محاکمه می‌شوند

neshananews

19 November 2020

خبرگزاری رویتر به نقل از یک جنرال بلندرتبۀ ارتش آسترالیا گزارش می‌دهد که نوزده سرباز بر حال و پیشین نیروهای ویژۀ آسترالیایی به جرم قتل 39 شهروند ملکی افغانستان محاکمه می‌شوند.

این خبرگزاری امروز (پنج‌شنبه، 29 عقرب) به نقل از آنگوس جان کمپبل، جنرال ارشد ارتش آسترالیا در گزارشی آورده است که شواهد کافی مبنی بر قتل 39 غیرنظامی بی‌گناه در افغانستان توسط نیروهای ویژۀ آسترالیایی به دست آمده است.

آقای کمپبل می‌افزاید که نوزده سرباز نیروهای ویژۀ آسترالیا بین سال‌های 2005 تا 2016 میلادی در چندین رویداد جداگانه دست‌کم 39 غیرنظامی افغانستان که نزد این نیروها اسیر بودند، را به شکل غیرقانونی به گلوله بسته‌اند.

این جنرال آسترالیایی خاطرنشان می‌سازد که در این رویدادها شماری از فرماندهان نظامی نیروهای آسترالیایی در افغانستان زیردستان‌شان را به کشتن این غیرنظامیان مجبور کرده‌اند.

گفتنی است که هفتۀ پیش در پی نهایی شدن بررسی‌ها مبنی بر انجام جنایت‌های جنگی از سوی نیروهای ویژۀ آسترالیایی در افغانستان، نخست وزیر این کشور با رییس‌جمهور غنی گفت‌وگوی تلیفونی کرده و از مردم افغانستان معذرت خواسته است.

بررسی‌ها مبنی بر دست‌داشتن برخی از سربازان نیروهای ویژۀ آسترالیایی در جنایات جنگی در افغانستان پس از طرح این موضوع از سوی یک وکیل نظامی، توسط یک قاضی از سال 2013 آغاز شد. در جریان بررسی‌ها حدود 45 هزار سند و تصویر مربوط به حضور نیروهای آسترالیایی در افغانستان بررسی شده است.

نیروهای آسترالیایی در چوکات نیروهای ایتلاف بین‌المللی از سال 2002 در افغانستان حضور داشتند. هنوز هم بیش از یک هزار و 500 سرباز آسترالیایی در چوکات مأموریت حمایت قاطع در کشور حضور دارند.