غنی در جرگه

رییس‌جمهور غنی حکم رهایی 400 زندانی طالبان را امروز امضا می‌کند

neshananews

09 August 2020

همزمان با رأی مثبت لویه‌جرگۀ مشورتی صلح مبنی بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور می‌گوید که حکم رهایی این زندانیان را امروز امضا می‌کند.

آقای غنی امروز (یک‌شنبه، نوزدهم اسد) در مراسم پایانی لویه‌جرگۀ مشورتی صلح گفت: «امروز من حکمی را امضا می‌کنم که در عمر امضا نتوانستم، من امروز حکم ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا کرده آنان را رها خواهیم کرد.» آقای غنی در ادامه تأکید کرد که در پاسخ به خواست لویه‌جرگۀ مشورتی صلح، منسوبان نیروهای امنیتی کشور که به جرم غفلت وظیفه‌یی زندانی شده‌اند، نیز آزاد خواهند شد.

رییس‌جمهور با تأکید بر این که فیصلۀ لویه‌جرگه، فیصلۀ همۀ مردم افغانستان است؛ خاطرنشان ساخت که همۀ فیصله‌های لویه‌جرگه را تطبیق خواهد کرد.

از این پیش، آقای غنی گفته بود که صلاحیت رهایی این چهارصد زندانی گروه طالبان را به دلیل سنگین بودن جرایم‌شان ندارد. او برای تصمیم‌گیری در این مورد لویه‌جرگۀ مشورتی را برگزار کرد و شرکت‌کننده‌گان این جرگه در مورد رهایی زندانیان طالبان رأی مثبت دادند.

لویه‌جرگۀ مشورتی صلح در هفدهم اسد (۱۳۹۹) آغاز شد و برای سه روز ادامه یافت. در این جرگۀ بزرگ 3هزار و 400 نفر به نماینده‌گی از ۲۳ صنف مختلف شرکت کرده‌اند. محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور این جرگه را به منظور روشن ساختن سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان دعوت کرده بود. جرگه بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان رای مثبت داد.