خیزش مردمی

شورای ولایتی سمنگان: در حملۀ طالبان بر ولسوالی درۀ‌صوف 9 نیروی خیزش مردمی جان باخته‌اند

محمدجان آریا

29 April 2020

اعضای شورای ولایتی سمنگان می‌گویند که در یک حملۀ تهاجمی گروه طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی درۀ‌صوف این ولایت 9 تن از نیروهای خیزش مردمی کشته شده و 7 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

راز محمدخان، رییس شورای ولایتی سمنگان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این حمله شب گذشته (نهم ثور) صورت گرفته است. او می‌افزاید: «گروه طالبان شب گذشته از سه استقامت بالای پاسگاه‌های امنیتی به خصوص نیروهای خیزش مردمی حمله کردند که در نتیجۀ درگیری و مقاومت نیروهای خیزش مردمی، طالبان از ساحه فرار کردند.» به گفتۀ او، در این درگیری 9 تن از نیروهای خیزش مردمی جان باخته و 7 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

رییس شورای ولایتی سمنگان خاطرنشان می‌سازد که ولسوالی درۀصوف بالا از موقعیت استراتژیک ویژه برخوردار است و در صورتی که کنترل این منطقه به دست طالبان بیفتد، راه‌های مواصلاتی درۀ‌صوف با ولایت‌های بلخ، بامیان و سرپُل ناامن خواهند شد.

در همین حال، منیر احمد رحیمی، مسوول رسانه‌یی فرماندهی پولیس ولایت سمنگان با تأیید حملۀ تهاجمی جنگ‌جویان گروه طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی درۀ‌صوف می‌گوید: «تلفات به هر دو طرف وارد شده است، اما هنوز جزییات زیادی در دست‌ نیست.» آقای رحیمی دربارۀ تلفات نیروهای خیزش مردمی نیز جزییات نمی‌دهد.

ولسوالی «درۀ‌صوف بالا» نقطۀ وصل ولایت سمنگان با ولایت‌های بلخ، سرپُل و بامیان است. موجودیت کان‌های ذغال‌سنگ اهمیت اقتصادی این ولسوالی را افزایش داده است. گروه طالبان بارها به این ولسوالی حمله کرده‌اند، اما با واکنش نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند.