صحبت تلفنی

صحبت تلفنی غنی و عبدالله با مشاور امنیت ملی امریکا؛ «خشونت‌ها باید پایان یابد»

neshananews

18 July 2020

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که محمداشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا از طریق تلفن صحبت کرده است.

در خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری آمده است که این تماس تلفنی شام روز گذشته (جمعه، ۲۷ سرطان) انجام شده است. خبرنامۀ ارگ می‌افزاید که در این مکالمه تلفنی هر دو طرف، نگرانی‌های‌شان را در خصوص افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان ابراز و خاطرنشان کرده‌اند که باید این خشونت‌ها برای برقراری صلح پایدار در افغانستان، متوقف شود.

بر اساس خبرنامۀ ارگ، رابرت اوبراین در این مکالمۀ تلفنی گفته است که امریکا از یک افغانستان متحد، مستقل، دموکرات و واحد که دوباره به مکان امن برای تروریسم بدل نشود، حمایت می‌کند.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که هر دو طرف در ادامه در مورد مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان تبادل نظر و تأکید کرده‌اند که هرچه زودتر این مذاکرات باید آغاز شود.

این همه در حالی است که اخیراً خشونت‌ها از سوی گروه طالبان افزایش یافته است. در تازه‌ترین مورد، این گروه بالای ریاست امنیت ملی در ولایت سمنگان حمله کردند. در این حمله ۱۲ تن کشته شده و ۶۳ تن دیگر به شمول غیرنظامیان زخمی شده‌اند. با این حال امیدواری‌ها بر این است که به زودی روند تبادلۀ زندانیان میان دو طرف تکمیل و مذاکرات مستقیم آغاز شود.