IMG-20200204-WA0022

طالبان قسمتی از شاهراه فاریاب–جوزجان را تخریب کرده‌اند

محمدجان آریا

04 February 2020

طالبان مسلح بخش‌های از شاهراه نمبر یک فاریاب – جوزجان را توسط اسکواتور تخریب نموده‌اند. قسمت تخریب شده  فاصلۀ سرک ولسوالی دولت‌آباد الی ولسوالی قرمقول می‌باشد.

جاوید بیدار سخنگوی مقام ولایت فاریاب به رسانه‌ها می‌گوید: “طالبان مسلح تلاش می‌کنند تا با تخریب سرک جلوی عملیات‌ نیروهای امنیتی را بگیرند اما نیروهای امنیتی توانایی‌های لازم را دارند و  چنین جَرکنی‌ها نمی‌تواند سد راه نیروهای امنیتی قرار بگیرد.”

آقای بیدار می‌افزاید نیروهای امنیتی در پهلوی عملیات‌ زمینی از قوای هوایی نیز استفاده می‌‌کنند و لانه‌های مخالفین مسلح را در هر جایی می‌توانند آماج قرار بدهند.

از سه سال به این‌سو مخالفین مسلح دولت در قسمت‌های متعددی از شاهراه نمبریک جوزجان – فاریاب حضور دارند و با ایجاد ایست‌های بازرسی نمی‌گذارند که کارمندان دولتی در این شاهراه عبور و مرور نمایند.

جاوید بیدار می‌گوید: “از سرک تنها نظامی‌ها استفاده نمی‌کنند. بلکه بیشتر مورد استفادۀ افراد ملکی قرار دارد. حالا با تخریب سرک مشکلات ترانسپورتی به میان آمده و حتا بهای مواد غذایی نیز در فاریاب بُلند رفته است. چون همین مسیر میمنه مرکز ولایت فاریاب را با ولایت‌ دیگر وصل می‌کند.”

عبدالکریم (نام مستعار) راننده‌‌ای است که همه روزه در مسیر میمنه – شبرغان رفت و آمد دارد او می‌گوید: “راننده‌های ناشناس که قصد سفر طرف میمنه را داشته باشند و یا هم از میمنه به طرف مزار بیایند در قسمت‌هایی‌که سرک تخریب شده است، حادثه می‌کنند.”

عبدالکریم شاهد چند رویداد ترافیکی نیز در مناطق تخریب شده است اما از این‌که مناطق تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارد؛ هیچ گزارشی از رویدادهای ترافیکی ثبت نشده است.

شاهراه نمبر یک فاریاب این ولایت را با ولایت شمالی و مرکز افغانستان وصل می‌کند.

گروه طالبان تا اکنون در این ارتباط چیزی نگفته‌اند.