IMG-20200229-WA0017

عالمان دین در جوزجان، صلح واقعیت گم‌شدۀ ماست

محمدجان آریا

29 February 2020

صدها تن عالم دین در یک نشست عمومی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان حمایت و پشتیبانی خود را از برنامۀ صلح اعلام نموده و از طرفین درگیر خواستند که هر چه زودتر با هم کنار آمده و صلح نمایند.

در برنامه‌‌ای که به مناسبت هفتۀ کاهش خشونت و حمایت از روند صلح در شهر شبرغان برگزار شده بود. علاوه بر عالمان دین، اراکین دولتی ، جامعه‌مدنی و زنان نیز حضور داشتند.

مولوی عبدالرحیم اسلام‌یار رئیس ریاست حج و اوقاف ولایت جوزجان در پیوند به برگزاری برنامه گفت: “ما امروز زن، مرد، پیر و جوان به خاطر این جمع شده‌ایم تا حمایت‌مان را از کاهش خشونت و روند صلح اعلام کنیم. هفته‌‌ای که گذشت تمام مردم در ولایت جوزجان خوشحال بودند و حمایت از صلح وظیفۀ ایمانی و جدانی ما است.”

عالمان دین به این باوراند که صلح واقعیت گم‌شده‌‌ای‌ست که باید هر چه زودتر مردم افغانستان این واقعیت را بیابند و در کنار هم بدون درگیری زندگی کنند.

مولوی احمد شاه مولوی زاده، آمر تعلیمات اسلامی ریاست معارف ولایت جوزجان در ارتباط به صلح می‌گوید: “چهار دهه می‌شود که مردم افغانستان در آتش جنگ می‌سوزند و مردم آواره و بی‌روزگار شده‌اند و پی‌آمدهای منفی جنگ همانا هزاران یتیم و بیوه و بی‌سرپناه‌هااند که به چشم سر می‌بینیم پس جنگ راه حل نیست.”

به باور عالمان دین مهاجرت، اعتیاد به مواد مخدر، ناداری همه پی‌آمدهای منفی جنگ‌اند و آن‌ها از طرف‌های درگیر می‌خواهند که هر چه زودتر موافقت‌نامه صلح را امضاء نمایند.

صدرالدین بشر دوست فعال جامعۀ مدنی در شبرغان در رابطه به پی‌آمدها و خشونت‌های جنگ می‌گوید: “امضای توافق‌نامه میان گروه طالبان مسلح و دولت آمریکا کار نیکی است اما به شرطی‌که این توافق‌نامه مقطعی نباشد تا دیگر سرک‌های ما تخریب نگردد و انسان‌ها کشته نشوند و هیچ جنایت بشری روی ندهد.”

در هفتۀ کاهش خشونت برنامه‌های زیادی در تعدادی از ولایت‌های افغانستان برگزار شد و مردم حمایت‌شان را از صلح اعلام نمودند.

قرار است پس از چاشت امروز شنبه دهم حوت توافق‌نامۀ صلح میان گروه طالبان مسلح و دولت آمریکا در کشور قطر با حضور هیت بُلندپایۀ طالبان مسلح و وزیر خارجۀ امریکا به امضاء برسد.