عبدالله

عبدالله: افزایش خشونت در آستانۀ آغاز مذاکرات میان افغانان یک خبر مثبت نیست

neshananews

25 June 2020

همزمان با افزایش خشونت‌ها در کشور، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که افزایش خشونت در آستانۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی یک خبر مثبت نیست.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی عصر دیروز (چهارشنبه، چهارم سرطان) از طریق ویدیو کنفرانس در نشستی به میزبانی انستیتوت صلح امریکا گفته است: «با صراحت می‌گویم که کشتار مردم افغانستان به‌ ویژه زنان، جوانان و کودکان در میدان جنگ، روستاها، شهرها، مساجد و حتا شفاخانه‌‌ها، هیچ توجیه مذهبی و سیاسی ندارد.» او در ادامه سخنانش در این نشست با تأکید بر پاسداری از حقوق اساسی شهروندان، در پیوند به دیدگاه طالبان دربارۀ جمهوریت گفت که امیدوار است طالبان با اصل «یک فرد یک رأی» مخالفت نکنند و این اصل عمدۀ نظام جمهوری است.

رییس شورای عالی مصالحه در ضمن این که فرصت پیش‌آمده برای برقراری صلح در افغانستان را بی‌نظیر و تاریخی خوانده، گفته است که با توجه به متغیرهای مختلف داخلی، منطقه‌‌یی و جهانی، همۀ طرف‌ها اجماع دارند که بحران کنون راه‌حل نظامی ندارد و پایان درگیری و کشتار نیازمند یک توافق سیاسی جامع و پایدار می‌باشد.

آقای عبدالله در حالی از افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی می‌کند که بر اساس اعلام شورای امنیت ملی، هفتۀ گذشته در نوزده سال پسین «خون‌بارترین» هفته عنوان شده است. شورای امنیت ملی می‌گوید که در حملات هفتۀ گذشته طالبان در ۳۲ ولایت کشور ۲۹۱سرباز کشته و ۵۵۰سرباز امنیتی دیگر زخمی شده‌اند. همچنان در این حملات ۱۴۷ غیرنظامی نیز کشته و یا زخمی شده‌اند.