خشونت علیه زنان

عفو بین‌الملل: با خروج نیروهای خارجی، حفظ حقوق زنان افغان با دشواری روبرو شده است

neshananews

24 May 2021

سازمان عفو بین‌الملل، در یک گزارش تازه‌ از احتمال نابودی حقوق و دستاوردهای زنان افغانستان، ابراز نگرانی می‌کند.

این سازمان امروز(دوشنبه، سوم جوزا) در گزارشی می‌نویسد، نگرانی‌های جدی پیرامون حفظ حقوق زنان و دختران در پروسۀ جاری صلح در دو سال اخیر مطرح شده است.

در این گزارش آمده است که این نگرانی‌ها پس از آغاز خروج نیروهای خارجی، بیشتر شده است. بنابراین گزارش، زنان در افغانستان نگران هستند که دستاوردهای بیست سال اخیرشان، زیر نام صلح یا دوام جنگ در این کشور نابود شود.

بنابر این گزارش، هرچند هنوز هم موانع نسبت به دسترسی زنان افغانستان به حقوق اساسی‌شان وجود دارد؛ اما از 2001 به این سو نزدیک به 4میلیون زن افغان توانسته‌اند به تعلیم و تربیه دسترسی پیدا کنند.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، بازگشت زنان در افغانستان به دهۀ 90 میلادی که آنان از دسترسی به حقوق اساسی‌شان محروم بودند به شدت قابل نگرانی خواهد بود.

در بخشی از این گزارش آمده که در حال حاضر دو میلیون و 200 هزار دختر در افغانستان از آموزش محروم هستند و این دختران عمدتا در ساحات زیر کنترول طالبان زندگی می‌کنند.

این سازمان از دولت افغانستان، سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی می‌خواهد که تدابیر اساسی برای حفظ حقوق زنان افغانستان در پروسۀ صلح، روی دست گرفته و مانع بازگشت وضعیت زنان این کشور به دهۀ 90 میلادی شود.