غنی و بایدن

غنی و بایدن دربارۀ خروج نظامیان امریکا از افغانستان صحبت کردند

neshananews

15 April 2021

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور با جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد خروج نیروهای خارجی و روند صلح افغانستان از طریق تلیفون صحبت کرده است.

رییس‌جمهور غنی در برگۀ تویترش نوشته که این گفت‌وگوی تلیفونی شام دیروز (چهارشنبه، 25 حمل) صورت گرفته است. آقای غنی می‌افزاید که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تا پنج ماه دیگری (یازدهم سپتامبر سال روان میلادی) و تلاش‌ها برای برقراری صلح در کشور دو محور اصلی این صحبت تلیفونی بوده است.

آقای غنی در این گفت‌وگو اظهار داشته است که دولت افغانستان به تصمیم ایالات متحدۀ امریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان احترام می‌گذارد. به گفتۀ او، با خروج این نیروها از افغانستان همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور وارد مرحلۀ جدیدی خواهد شد. رییس‌جمهور می‌نویسد که روابط نزدیک افغانستان با امریکا و ناتو همچنان ادامه خواهد یافت.

رییس‌جمهور خاطرنشان می‌سازد که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور از ظرفیت کافی برای دفاع از شهروندان کشور برخوردارند و با خروج نیروهای خارجی وضعیت امنیتی کشور تغییر نخواهد کرد.

این در حالی است که جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا دیروز اعلام کرد که وقت آن رسیده که نیروهای امریکایی پس از بیست سال به خانه برگردند. به بیان او، این نیروها تا یازدهم سپتامبر سال روان میلادی افغانستان را ترک خواهند کرد.