غنی و عبدالله

غنی و عبدالله خواستار برقراری آتش‌بس در جریان ماه رمضان شدند

neshananews

13 April 2021

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور از طالبان می‌خواهند که در جریان ماه رمضان آتش‌بس اعلام کنند.

آقای غنی ناوقت شب گذشته (دوشنبه، 23 حمل) در یک پیام تصویری به مناسبت آغاز ماه رمضان خواستار برقراری آتش‌بس در کشور شده است.

آقای غنی در این پیام تصویری می‌گوید که طالبان به درخواست پی‌درپی مردم مبنی بر پایان خشونت‌ها در کشور پاسخ مثبت بگویند و آتش‌بس سرتاسری اعلام کنند. او می‌افزاید که کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در جریان ماه رمضان باعث خواهد شد که شهروندان کشور در جریان این ماه به آرامش موقت دست یابند.

رییس‌جمهور با اشاره به روند جاری صلح علاوه می‌کند که حکومت از فرصت پیش‌آمده برای صلح به گونۀ اعظمی استفاده خواهد کرد. به بیان آقای غنی، حکومت تلاش دارد به جنگ جاری در کشور پایان دهد و صلح پایدار را تأمین کند.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز در پیام جداگانه‌یی از طالبان می‌خواهد که در جریان ماه رمضان به آتش‌بس تن دهند. او علاوه می‌کند که در جریان این ماه فرصت مناسبی برای عالمان دین در کشور فراهم است تا پیام صلح را به شهروندان کشور برسانند.

گروه طالبان اما تاکنون در پیوند به این درخواست‌ها واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که طرف‌های صلح برای اشتراک در نشست استانبول که قرار بود تا کمتر از یک هفتۀ دیگری برگزار شود اعلام آماده‌گی کرده‌اند.

گروه طالبان اما اعلام کرده که در نشست استانبول که قرار بود در 28 حمل امسال برگزار شود، آماده‌گی ندارند. سخنگوی طالبان تاکنون تاریخ دیگری برای اشتراک در نشست استانبول مشخص نساخته است.