لویه

قطع‌نامۀ لویه‌جرگۀ مشورتی صلح: ۴۰۰ زندانی طالبان رها شوند

neshananews

09 August 2020

لویه‌جرگۀ مشورتی صلح در سومین روز کاری‌اش با صدور قطع‌نامۀ ۲۵ ماده‌یی به رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان رأی مثبت دادند. در مادۀ دوم این قطع‌نامه آمده است: «جرگه به مقصد رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خون‌ریزی و رعایت مصلحت و خیرعام، رهایی تعداد ۴۰۰ نفر زندانیان مورد نظر طالبان را تأیید می‌کند.» همچنان در مادۀ چهارم قطع‌نامۀ این جرگه تأکید شده است که در نخست باید اطمینان حاصل شود که در صورت رهایی این چهارصد زندانی طالبان، مذاکرات مستقیم بدون هیچ بهانه‌یی به صورت فوری آغاز شود.

به همین ترتیب، اعضای این جرگۀ بزرگ در مادۀ پنجم قطع‌نامۀشان خواستار برقراری آتش‌بس فوری و دوامدار در کشور شده‌اند و از جامعۀ جهانی به خصوص ایالات متحدۀ امریكا می‌خواهند که در این زمینه به تعهداتش در برابر مردم افغانستان عمل کند.

رهایی همۀ اسیران ملكی و نظامی دولت از نزد طالبان؛ احترام به ارزش‌های اسلامی، رعایت اصول مردم‌سالاری و حفظ دستاوردهای دو دهۀ اخیر نیز از خواست‌های دیگری اعضای این جرگۀ بزرگ است. در قطع‌نامه آمده است که در جریان مذاکرات صلح نیز اصل مردم‌سالاری، نظام جمهوریت و حقوق اساسی شهروندان کشور به ویژه حقوق اقلیت‌های قومی، دینی و مذهبی باید محفوظ بمانند.

لویه‌جرگۀ مشورتی صلح در هفدهم اسد (1399) آغاز شد و سه روز ادامه یافت. در این جرگه ۳۴۰۰ نفر به نماینده‌گی از 23 صنف مختلف شرکت کرده‌اند. محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور این جرگه را به منظور روشن ساختن سرنوشت 400 زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان دعوت کرده بود. بیش‌تر این زندانیان به جرایم سنگین مانند، قتل و جرایم جنگی محکوم به اعدام هستند. در این میان زندانیان شهروندان کشورهای دیگر نیز حضور دارند. طالبان می‌گویند تا زمانی که این 400 زندانی آزاد نشوند، حاضر به مذاکره با هیأت دولت افغانستان نیستند. آقای غنی خاطرنشان می‌سازد که قوانین نافذۀ کشور برای رییس‌جمهور حق رهایی این زندانیان را نداده است و از همین رو، نیاز بود نماینده‌گان مردم در این باره تصمیم بگیرند.

با این حال، رییس‌جمهور غنی می‌گوید که این زندانیان طالبان به زودی آزاد خواهند شد. گزارش‌ها می‌رسانند که پس از رهایی این زندانیان، مذاکرات بین‌الافغانی تا سه روز دیگر آغاز خواهد شد. دور نخست این مذاکرات قرار است در قطر برگزار شود.