مارشال دوستم

مارشال دوستم: اگر فرصت داده شود در شش ماه گلیم طالبان را جمع می‌کنم

neshananews

15 July 2020

در یک مراسم ویژه در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان محمدشاکر کارگر، رییس دفتر ریاست جمهوری افغانستان با حضور عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور با خوانش حکم ارگ ریاست جمهوری نشان و رتبۀ مارشالی را به جنرال عبدالرشید دوستم تفویض کرد. در این مراسم عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور نشان مارشالی را بر شانۀ آقای دوستم نصب کرد.

مارشال عبدالرشید دوستم در مراسم تفویض نشان و رتبۀ مارشالی می‌گوید، اگر برایش از سوی ریاست جمهوری فُرصت داده شود، گلیم طالبان را در جریان شش ماه از کشور جمع خواهد کرد. او می‌افزاید: «عملکرد من نسبت به دیگر نظامیان متفاوت است.» مارشال دوستم خاطرنشان می‌سازد که شناخت دقیق از موقعیت‌ و جغرافیای افغانستان دارد و راحت می‌تواند طالبان را سرنگون کند. به سخن مارشال دوستم، او این کار را با هماهنگی نیروهای امنیتی انجام می‌دهد.

 با این حال، عبدالله عبدالله، ریس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور می‌گوید: «مردم چهل سال است که جنگ را تجربه می‌کنند و هنوز به نتیجۀ دل‌خواه نرسیده‌اند.» به باور آقای عبدالله، باید هرچه زودتر روند گفت‌وگوهای صلح آغاز شود. او می‌افزاید که گروه طالبان هیچ بهانه‌یی برای معطلی مذاکرات صلح ندارند.

این درحالی است که از یک هفته به این‌سو آماده‌گی‌ها برای تفویض نشان و رتبۀ مارشالی توسط هواداران مارشال دوستم در شهر شبرغان جریان داشت. سرانجام این رتبۀ نظامی امروز (چهارشنبه، 25 سرطان) برایش تفویض شد. رتبۀ مارشالی بلندترین رتبۀ نظامی است. آقای دوستم سومین مارشال کشور است. از این پیش شاه‌ولی خان و محمد قسیم فهیم نیز این رتبۀ نظامی در کشور دریافت کرده‌اند.