لویه

مشورت شرکت‌کننده‌گان لویه‌جرگه به حکومت: ۴۰۰ زندانی طالبان رها شوند

neshananews

08 August 2020

کمیته‌های کاری لویه‌جرگۀ مشورتی صلح در دومین روز برگزاری این جرگه و پایان کارشان پیشنهاد کرده‌اند که ۴۰۰ زندانی باقی‌ماندۀ طالبان رها شوند تا هیچ بهانه‌یی برای تعویق مذاکرات صلح باقی نماند.

رییسان کمیته‌های کاری پنجاه‌گانۀ جرگۀ بزرگ مشورتی صلح امروز (شنبه، هژدهم اسد) پس از پایان نشست عمومی جرگه، نتایج جمع‌بندی پیشنهادها و مشورت‌های‌شان را در تالار عمومی لویه‌جرگه ارایه کردند.

بر اساس اعلامیه‌یی که در صفحۀ شورای عالی مصالحۀ ملی نشر شده است، شرکت‌کننده‌گان این جرگه پیشنهاد کرده‌اند که ۴۰۰ زندانی باقی‌ماندۀ گروه طالبان رها شوند و با رهایی آنان آتش‌بس بدون قید و شرط برقرار شود، گفت‌وگوهای صلح در زودترین فرصت ممکن آغاز شود، مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان و ترجیحاً در افغانستان برگزار شود، کشورهای دخیل در قضیۀ افغانستان از حمایت طالبان دست بردارند و به تشدید تنش‌ها دامن نزنند.

کمیته‌های پنجاه‌گانه همچنان پیشنهاد کرده‌اند که طالبان نباید دیگر به نام داعش حمله‌های هراس‌افگنانه انجام دهند، زندانیان با ضمانت ملی و بین‌المللی رها شوند تا دوباره به صفوف نبرد نپیوندند، جامعۀ جهانی از شروع و موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار در افغانستان ضمانت کند، حفظ آزادی‌ها و حقوق شهروندی، حفظ آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، شریک کردن پیشرفت‌های مذاکرات صلح با شهروندان کشور در جریان گفت‌وگوها و همچنان حکومت باید رضایت‌مندی خانواده‌های قربانیان جنگ را به دست آورد.

رییسان کمیته‌ها تأکید کرده‌اند که برای رسیدن به صلح و ثبات و پایان پدیدۀ ویران‌گر جنگ با رهایی زندانیان طالبان موافق هستند، اما مشروط بر این که جامعۀ جهانی از موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار در کشور ضمانت کند.

از سویی هم، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و رییس لویه‌جرگۀ مشورتی صلح، می‌گوید که از این پیشنهادها در جریان مذاکرات صلح، استفاده‌ خواهد شد. او ابراز امیدواری می‌کند که با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، جنگ در افغانستان پایان یابد. رییس این جرگه همچنان می‌گوید که جمع‌بندی نظریات و تدوین قطع‌نامه، نیاز به زمان دارد و به همین دلیل، نشست پایانی لویه‌جرگۀ مشورتی صلح، فردا برگزار می‌شود.