نادر نادری

نشست عمومی هیأت‌های مذاکراتی دولت و طالبان در قطر دایر شد

neshananews

16 September 2020

سخنگوی هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان می‌گوید که نشست عمومی هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر دایر شده است.

نادر نادری، سخنگوی هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان امروز (چهارشنبه، 26 سنبله) با ارسال یک کلیپ ویدیویی به خبرگزاری نشانه می‌گوید که این نشست عصر دیروز در دوحه، پایتخت قطر برگزار شده است. آقای نادری می‌افزاید که رییسان هر دو هیأت مذاکراتی در این نشست روی کارشیوۀ مذاکرات صلح تقریباً به توافق رسیده‌اند. کارشیوۀ گفت‌وگوهای صلح پیش از این از سوی گروه تماس هر دو طرف نهایی شده بود.

سخنگوی هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان خاطرنشان می‌سازد که هر دو طرف مذاکره بر تحمل و بردباری و پرهیز از تنش در جریان گفت‌وگوهای آتی صلح تأکید کرده‌اند. همچنان به گفتۀ او، دو نفر از هر هیأت مذاکراتی به عنوان هماهنگ‌کننده‌گان نشست‌ها و گفت‌وگوها گزینش شده‌اند تا صحبت‌های آینده را تنظیم کنند.

آقای نادری علاوه می‌کند که در جریان شب گذشته روی نهایی‌سازی کارشیوۀ گفت‌وگوهای صلح کار شده است و زمان‌بندی و آجندای مذاکرات، موضوع‌های بعدی مورد بحث در نشست‌های عمومی هیأت‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان خواهد بود.

گفتنی است که مراسم گشایش مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان حدود پنج روز پیش (شنبه، 22 سنبله) در قطر برگزار شد. در این نشست دیپلمات‌های ده‌ها کشور شرکت کرده بودند. بیشتر اشتراک‌کننده‌گان بر توافق روی آتش‌بس سرتاسری در نخستین مرحلۀ گفت‌وگوهای صلح تأکید داشتند.