نشست عالمان

نشست مشترک نیروهای امنیتی و عالمان دین در جوزجان

محمدجان آریا

16 November 2020

شماری از عالمان دین برای نخستین ‌بار با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در ولایت جوزجان نشست مشترک برگزار کردند. این نشست به رهبری والی جوزجان در شهر شبرغان مرکز این ولایت برگزار شده است. مسوولان محلی می‌گویند که هدف این نشست مشترک، ایجاد هماهنگی میان نیروهای امنیتی و دفاعی با عالمان دین می‌باشد.

مولوی لطف‌الله عزیز، والی جوزجان می‌گوید که پس از این‌ عالمان دین برای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور مشوره‌های سازنده‌یی را در قسمت تأمین امنیت این ولایت ارایه خواهند کرد. آقای عزیز می‌افزاید که عالمان دین با نیروهای امنیتی در قسمت تأمین امنیت همکاری می‌کنند. والی جوزجان در این نشست از طالبان می‌خواهد که با دولت افغانستان صلح کنند.

مسوولان محلی می‌گویند که در این نشست مشترک شماری از عالمان دین حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اعلام کردند. مولوی احمدشاه، عضو شورای علمای دین در ولایت جوزجان می‌گوید که وجود امنیت نسبی در ولایت جوزجان از تلاش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است. او اضافه می‌کند که نیروهای نظامی کشور پاسداران واقعی این سرزمین هستند.

در همین‌حال، دگروال منیب امیری، فرمانده لوای دوم قول اردوی ۲۰۹ شاهین از عالمان دین در ولایت جوزجان می‌خواهد که از طریق منبرها واقعیت‌ها را به مردم بیان کنند تا ذهن باشنده‌گان ولایت جوزجان نسبت به طالبان روشن شود. آقای امیری می‌افزاید که گروه‌های تروریستی در افغانستان، دین را سلاح خود ساخته‌اند.

با این حال، این نخستین ‌باری است که در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان نشست مشترک میان نیروهای امنیتی و دفاعی با عالمان دین برگزار می‌شود.