NATO solders walk towards a Chinook helicopter after a ceremony at a military academy on the outskirts of Kabul, Afghanistan, Tuesday, June 18, 2013. Afghan forces have taken over the lead from the U.S.-led NATO coalition for security nationwide, Afghanistan President Hamid Karzai announced in the significant milestone in the 12-year war. (AP Photo/Rahmat Gul)

وزارت دفاع امریکا: حضور نظامی امریکا در افغانستان به پنجاه درصد کاهش می‌یابد

neshananews

18 November 2020

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا (پنتاگون) از کاهش پنجاه درصدی نیروهای نظامی امریکا در افغانستان خبر می‌دهد. این نیروها قرار است تا کمتر از دو ماه آینده افغانستان را ترک کنند.

شبکۀ تلویزیونی «ای‌.بی‌.سی» امریکا بامداد امروز (چهارشنبه، 28 عقرب) در گزارشی آورده است که کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا دیروز این تصمیم را اعلام کرده است. به نقل از این گزارش، آقای میلر می‌گوید که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته است که نیروهای باقی‌ماندۀ امریکا را در افغانستان و عراق به نصف کاهش یابد.

به گفتۀ آقای میلر، از میان 4 هزار و 500 سرباز امریکایی که هم‌اکنون در افغانستان حضور دارند، دو هزار تن آنان تا پانزدهم ماه جنوری سال آیندۀ میلادی مطابق به 25 حوت 1399 خورشیدی این کشور را ترک خواهند کرد. این تصمیم باوجود مخالفت‌های جمهوری‌خواهان در مجلس سنای امریکا روی دست گرفته شده است.

تصمیم به خروج فوری شمار زیادی از نیروهای امریکایی از افغانستان در حالی روی دست گرفته می‌شود که امریکا در یک اعلامیۀ مشترک با حکومت افغانستان در ماه جنوری امسال بر خروج مسوولانۀ این نیروها از افغانستان توافق کرده است.

با این حال، حکومت افغانستان به این باور است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تأثیر فوری روی وضعیت جنگ نخواهد داشت. اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان روز گذشته اعلام کرد که 96 درصد عملیات‌های جنگی در افغانستان از سوی ارتش ملی کشور انجام می‌شود و نیروهای امریکایی تنها در دو تا چهار درصد عملیات‌ها نقش دارند.