مرز تورخم

پس از دو ماه توقف صادرات به پاکستان از سر گرفته شد

neshananews

22 June 2020

پس از حدود دو ماه توقف، وزارت صنعت و تجارت اعلام کرده است که صادرات و دادوستد بازرگانی بین افغانستان و پاکستان با درنظرداشت رعایت تدابیر ویژۀ صحی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به حالت عادی برگشته است.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که حکومت پاکستان موافقت خود را با آغاز صادرات افغانستان به آن کشور اعلان کرده است. با این حال، روند صادرات فراورده‌های کشاورزی و میوه‌جات از طریق مرزهای زمینی به پاکستان امروز (دوشنبه، دوم سرطان) از سر گرفته شده است.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید نخستین محموله‌های بازرگانی کشور حوالی ساعت ۱۰ پیش از چاشت امروز (یک‌شنبه، دوم سرطان) از طریق گذرگاه تورخم و کوزی پشتونخواه به پاکستان فرستاده شدند.

این درحالی است که همزمان با گسترش ویروس کرونا در کشور بندرهای تجارتی بین افغانستان و پاکستان در اواخر ماه حمل امسال بسته شدند. هر چند در این مدت به گونۀ وقفه‌یی هر از گاهی گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک به صورت یک‌طرفه باز می‌شدند، اما محصولات افغانستان اجازۀ انتقال به پاکستان را نداشت.

وزارت صنعت و تجارت کشور می‌افزاید که مسدود شدن مرزها و وضع محدودیت در مراودات تجارتی اثرات ناگواری بر اقتصادی کشور وارد کرده است. در همین حال، مسوولان محلی ولایت خوست نیز امروز از بازگشایی گذرگاه غلام‌خان در این ولایت خبر داده‌اند. محمدحلیم فدایی، والی خوست در برگۀ توییترش نوشته است که ادارۀ محلی خوست همۀ تدابیر لازم را برای فعالیت این گذرگاه در نظر گرفته و امکانات لازم را نیز فراهم کرده است.