کوه های بدخشان

چهار سرباز پولیس مرزی در نتیجۀ طوفان و شدت سرما در بدخشان جان باختند

مسوولان امنیتی در بدخشان می‌گویند که چهار تن از نیروهای پولیس مرزی در ولسوالی شهدای این ولایت به دلیل طوفان و شدت سرما جان باخته‌اند.

ثناءالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان امروز (یک‌شنبه 23 قوس) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این سربازان در منطقۀ «آغرده» از مربوطات ولسوالی شهدای این ولایت جان باخته‌اند. آقای روحانی می‌افزاید که این سربازان دو روز پیش ولسوالی شهدا را به مقصد ولسوالی اشکاشم ترک کرده بودند، اما در مسیر را با طوفان‌های شدید و سردی هوا روبه‌رو شده‌اند.

باشنده‌گان محل و نیروهای امنیتی سرانجام امروز موفق شدند جسدهای این سربازان را از زیر برف بیرون بکشند و به خانواده‌های‌شان تسلیم کنند.

این در حالی است که باشنده‌گان ولسوالی‌های مرزی بدخشان، کارمندان دولتی و نیروهای امنیتی از چند سال به این‌سو به دلیل حضور طالبان در ولسوالی وردوج نمی‌توانند از راه‌های مطمین به ولسوالی‌های دیگری بروند. روی همین علت آنان از مسیر ولسوالی شهدا و عبور از منطقۀ کوهستانی «آغرده» برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند.

مقام‌های امنیتی در بدخشان می‌گویند، هرچند این مسیر در پی برف‌باری‌های اخیر به روی رفت‌وآمد موترها بسته شده است، اما مردم محل و کارمندان دولتی از روی ناگزیری دل به دریا می‌زنند و با رفت‌وآمد در این مسیر به حل مشکلات زنده‌گی‌شان می‌پردازند. سه روز پیش نیز یکی از سربازان «قطعۀ محافظتی معدن» که می‌خواست برای سپری کردن رخصتی به خانه برود، در مسیر راه در منطقۀ توپ‌خانه از شدت سرما جان باخته است.

حضور طالبان در راه‌های رفت‌وآمد ولسوالی‌های مرزی ولایت بدخشان سبب شده است که باشنده‌گان این ولایت راه‌های دشوارگذری را برای رفع نیازمندی‌های زنده‌گی به عنوان راه‌های بدیل انتخاب کنند. عبور از این مسیرها اما در بسیاری از موارد به دلیل سردی هوا، برف کوچ و طوفان‌های شدید به جان باختن عابران می‌انجامد.