وزارت خارجه

کابل از دادگاه بین‌المللی لاهه می‌خواهد که جنایت‌های جنگی در قلمرو افغانستان را بررسی کند

neshananews

09 May 2021

وزارت خارجه از گفت‌وگوی محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ کشور با دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه خبر می‌دهد. دولت افغانستان خواستار دخالت این دادگاه در پیگیری جنایت‌هایی است نهادهای عدلی و قضایی کشور در مجازات عاملان آن ناتوان است.

وزارت امور خارجه امروز (یک‌شنبه، نوزدهم ثور) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که این گفت‌وگو عصر دیروز در شهر لاهه، پایتخت کشور هالند صورت گرفته است. در خبرنامۀ این وزارت آمده که دو جانب روی موارد تخنیکی پیرامون همکاری دادگاه بین‌المللی لاهه با نهادهای عدلی و قضایی افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرنامۀ وزارت امور خارجه توضیح می‌دهد که در این گفت‌وگو آقای اتمر خواهان دخالت دادگاه جزایی بین‌المللی لاهه در جنایاتی شده است که در قلمرو افغانستان رخ می‌دهند و نهادهای عدلی و قضایی کشور نمی‌توانند عاملان آن را مورد پیگرد قرار دهند.

این در حالی است که دادگاه جزایی بین‌المللی لاهه در شروع حکومت وحدت ملی آماده‌گی خود را نسبت به پیگیری جنایات جنگی در افغانستان اعلام کرد. به دنبال آن قاضی ارشد این دادگاه از سوی ادارۀ پیشین امریکا تحریم شد و روی همین دلیل دادگاه جزایی بین‌المللی لاهه بررسی‌هایش را نسبت به جنایات جنگی در افغانستان به تعویق انداخت.