کمیسیون مستقل حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: خواست شهروندان افغانستان باید در مذاکرات صلح به عنوان رکن اصلی درنظر گرفته شود

neshananews

21 September 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که خواسته‌های شهروندان افغانستان و قربانیان جنگ در جریان گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان دولت و گروه طالبان باید به عنوان «رکن اصلی» این مذاکره درنظر گرفته شود.

این کمیسیون امروز (دوشنبه، 31 سنبله) با نشر اعلامیه‌یی به مناسبت روز جهانی صلح از ادامۀ مذاکرات بین‌الافغانی در قطر استقبال کرده و می‌گوید که این مذاکرات باید به صلح عزت‌مند و پای‌دار در افغانستان بینجامد.

در اعلامیۀ این کمیسیون آمده است: «روند صلح باید بر اساس همه‌شمول بودن و درک متقابل از واقعیت‌های کشور و چشم‌انداز مشترک برای آیندۀ بهتر به پیش برده شود.» این اعلامیه می‌افزاید که خواست‌های شهروندان به ویژه قربانیان جنگ باید به عنوان «رکن اصلی» در محتوای گفت‌وگوهای جاری صلح، درنظر گرفته شود.

اعلامیۀ این کمیسیون همچنان بر شنیده‌شدن صدای قربانیان جنگ و پاسخ‌دهی به نیازهای بشردوستانۀ آنان تأکید می‌کند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این اعلامیه، خاطرنشان می‌سازد که طیف وسیعی از اقدام‌های قربانی‌محور باید برای تحقق عدالت در پروسه صلح، به راه انداخته شود.

این کمیسیون همچنان تأکید دارد که گفت‌وگوهای جاری و توافق‌های آتی صلح باید به ثبات دایمی منجر شود که زنده‌گی عزت‌مند و فرصت‌های برابر را برای شهروندان افغانستان به ارمغان بیاورد.

درخواست برای شنیده شدن صدای قربانیان جنگ و توجه به خواسته‌های شهروندان در روند صلح در حالی مطرح می‌شود که هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر به هدف پایان دادن به جنگ جاری در کشور، سرگرم گفت‌وگو هستند.