زندانیان طالبان

کمیسیون حقوق بشر: زندانیانی که در «جنایت جنگی» دست دارند، نباید آزاد شوند

neshananews

19 July 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتقاد از رهایی هزاران زندانی گروه طالبان از سوی حکومت می‌گوید، آن‌عده از زندانیانی که به «جنایت جنگی» و «جنایت بشری» محکوم‌اند، نباید آزاد شوند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (یک‌شنبه، ۲۹ سرطان) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید: «بر اساس عرف حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی، کمیسیون به این نظر است که زندانیانی که به جرم جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت محکوم‌اند یا هنوز محاکمه‌شان در مورد این جرایم جریان دارد، پیش از مذاکرات صلح‌ ‌یا حتا پس از آن‌، ‌آزاد نشوند.»

این نهاد حقوق بشری تأکید می‌ورزد که در جریان مذاکرات صلح باید ‌دربارۀ هر نوع کاهش در مجازات این زندانیان ‌در مطابقت با حقوق بین‌المللی و همسویی با موازینی که تضمین‌کنندۀ حقوق قربانیان باشد، توافق شود. به باور مسوولان این کمیسیون، در مورد زندانیان محکوم به جنایت نباید پیش از آغاز مذاکرات صلح تصمیم گرفته شود.

دولت اعلام کرده است که تاکنون 4هزار و 400 زندانی گروه طالبان را آزاد کرده است، اما 592 دیگر آنان را به دلیل جرایم سنگین از بند رها نخواهد کرد. دولت جزییات بیش‌تر در مورد جرایم این زندانیان ارایه نکرده است. همچنان گروه طالبان می‌گویند که تاکنون حدود 800 زندانی نیروهای امنیتی را از قید رها کرده‌اند، اما شمار دیگری هنوز نزد آنان زندانی هستند. این گروه تاکنون جزییات زندانیان باقی مانده دولت را با رسانه‌ها و شهروندان شریک نساخته‌اند.

از همین رو، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از هر دو طرف می‌خواهد که دربارۀ این زندانیان به شهروندان اطلاعات بیش‌تر ارایه کنند. در خبرنامۀ این کمیسیون آمده است که هیچ اطلاعی از وضعیت این زندانیان تاکنون ارایه نشده است.