کمیسیون حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: 31 درصد تلفات ملکی در افغانستان را قتل‌های هدف‌مند تشکیل می‌دهد

neshananews

16 December 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در شش ماه نخست سال 2020 میلادی 945 فرد ملکی در کشور جان باخته‌اند. از این 31 درصد را قتل‌های هدف‌مند شکل می‌دهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (چهارشنبه، 26 قوس) با نشر خبرنامه‌یی از تأثیر منفی قتل‌های هدف‌مند بر رسانه‌ها و کار نهادهای ملکی و حقوق بشری ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این خبرنامه، تنها در شش ماه نخست سال 2020 میلادی دست‌کم 945 فرد ملکی در افغانستان کشته شده‌اند؛ در حالی که هیچ سهمی در جنگ نداشته‌اند. بر اساس این آمار، 31 درصد کل این قربانیان را قتل‌های هدف‌مند شکل می‌دهد.

این کمیسیون قتل‌های هدف‌مند را «جنایت جنگی» عنوان می‌کند و از حکومت افغانستان می‌خواهد که تدابیر جدی را برای پیش‌گیری از وقوع این گونه حمله‌ها روی دست بگیرد. همچنان این کمیسیون از نهادهای امنیتی، عدلی و قضایی کشور می‌خواهد که خانواده‌های قربانیان قتل‌های هدف‌مند را در جریان بررسی‌های این قضیه‌ها قرار دهد.

گفتنی است که از حدود دو سال به این‌سو همزمان با جدی شدن گفت‌وگوهای صلح حمله‌های هدف‌مند در کشور افزایش یافته است. در بیشتر موارد فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، عالمان دین و نظامیان هدف این حمله‌ها قرار می‌گیرند.