وضعیت خبرنگاران

گزارش‌گران بدون مرز: در 6 ماه گذشته 20 خبرنگار در افغانستان از حمله‌های هدف‌مند متأثر شده‌اند

neshananews

03 May 2021

سازمان گزارش‌گران بدون مرز از ادامۀ حمله‌های هدف‌مند علیه خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند. مسوولان این نهاد می‌گویند که در شش ماه گذشته 20 خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان از حمله‌های هدف‌مند در این کشور متأثر شده‌اند.

این سازمان امروز (دوشنبه، سیزدهم ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی بیان در گزارش می‌نویسد که وضعیت آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در افغانستان از زمان آغاز گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت و طالبان بدتر شده است.

این گزارش حمله‌های هدف‌مند علیه خبرنگاران و پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در افغانستان را عواملی می‌خواند که تأثیر فاجعه‌باری روی وضعیت رسانه‌ها در افغانستان برجای گذاشته است.

بر اساس این گزارش، بیش از بیست خبرنگار در جریان شش ماه گذشته از حمله‌های هدف‌مند متأثر شده‌اند. از این میان، هشت تن به شمول چهار خبرنگار زن در این حمله‌ها جان باخته‌ و دوازده خبرنگار دیگری زخمی و یا به نحوی متضرر شده‌اند. همچنان 30 خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در این مدت از سوی نهادها و گروهای مسلح تهدید شده‌اند.

بنابر این گزارش سازمان گزارش‌گردان بدون مرز، دو مشکل یاد شده علاوه بر فشارهای غیرمستقیم حکومت بر خبرنگاران باعث شده که خودسانسوری در رسانه‌های افغانستان نیز با گذشت هر روز افزایش یابد.

این سازمان خواهان پایبندی حکومت افغانستان به ارزش‌های آزادی بیان و رسانه‌های آزاد شده و از دولت می‌خواهد که تدابیر جدی را برای محافظت از خبرنگاران روی دست بگیرد.

این در حالی است که همزمان با این، نماینده‌گی‌های دیپلماتیک کشورهای غربی، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز بر حفظ آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در کشور تأکید کرده و خواهان اتخاذ تدابیر حفاظتی از سوی حکومت برای خبرنگاران شده‌اند.