وزارت خارجه امریکا

گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ امریکا: پاکستان همچنان پناهگاه امن هراس‌‎افگنان است

neshananews

25 June 2020

وزارت خارجۀ امریکا در گزارش سالانه‌اش می‌گوید که پاکستان هنوز هم لانۀ امن برای گروه‌های هراس‌افگن است و اجازه می‌دهد تا حمله‌هایی در کشور‌های منطقه از جمله افغانستان و هند انجام یابد. در این گزارش تأکید شده است که پاکستان در برابر گروه‌های هراس‌افگن، اقدام‌های بسنده‌یی را انجام نداده ‎است.

این گزارش سالانۀ وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا روز گذشته (چهارشنبه، چهارم سرطان) نشر شده‌است. در این گزارش روی تروریسم و مبارزه با هراس‌افگنی در جهان در سال ۲۰۱۹ تمرکز شده‌ا‌ست و به‌گونۀ ویژه از حمایت پاکستان از طالبان افغانستان و «لشکر طیبه» پاکستان که در برابر افغانستان فعالیت دارند، یادآوری شده‌است.

این گزارش همچنان می‌افزاید که پاکستان گذاشته است که طالبان و شبکۀ حقانی از قلمرو این کشور بر ضد افغانستان و گروه «جیش محمد» نیز بر ضد هند فعالیت کند و در برابر برخی از تروریستان شناخته‌شده، از جمله مسعود اظهر، رهبر جیش محمد نیز اقدامات لازم را انجام نداده است. در گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ امریکا همچنان آمده ‌است که طالبان و شبکۀ حقانی در سال ۲۰۱۹ میلادی حملات تروریستی را در افغانستان افزایش بخشیده که در نتیجۀ آن نظامیان و غیرنظامیان هدف قرار گرفته‌اند.

وزارت خارجۀ امریکا در این گزارش می‌گوید که هنوز هم در شماری از مدرسه‌های پاکستان افراطیت تدریس می‌شود و مقام‌های پاکستانی در این زمینه اقدام کافی و جدی نکرده‌اند. گفتنی است که پیش از این نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد، از ادامۀ روابط گروه طالبان با شبکۀ القاعده پرده برداشته است.