تلفات ملکی

یوناما: تلفات افراد ملکی در افغانستان نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش یافته است

neshananews

14 April 2021

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی اعلام کرده که تلفات افراد ملکی در ربع نخست سال 2021 میلادی در افغانستان در مقایسه با زمان مشابه آن در سال گذشته، 29 درصد افزایش یافته است.

یوناما امروز (چهارشنبه، 25 حمل) گزارشی را در پیوند به تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال 2021 میلادی منتشر کرده است. این گزارش از افزایش 29 درصدی تلفات غیرنظامیان در جریان سه ماه گذشته حکایت دارد.

بر اساس گزارش یوناما، در سه ماه نخست سال روان میلادی 573 غیرنظامی در جریان درگیری‌های مسلحانه در افغانستان جان باخته‌ و یک‌ هزار و 210 فرد ملکی دیگری زخمی شده‌اند. این رقم افزایش 29 درصدی را در تلفات غیرنظامیان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنان آمده که تلفات زنان و کودکان در جریان سه ماه نخست سال روان میلادی افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس این گزارش، شمار کشته ‌شده‌گان زن در جریان سه ماه گذشته 37 درصد و شمار زخمیان کودک در این سه ماه 23 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

یوناما در این گزارش می‌نویسد که همزمان با آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان توقع می‌رفت که خشونت‌ها در این کشور کاهش یابد، اما میزان تلفات غیرنظامی پس از آغاز این گفت‌وگوها به گونۀ قابل توجهی افزایش یافته است.

بنابر آمار این نهاد، تلفات غیرنظامیان بین ماه اکتوبر سال 2020 تا مارچ 2021 میلادی که گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه جریان داشته، 38 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

یوناما از دو طرف درگیری به ویژه گروه طالبان می‌خواهد که به خشونت‌ها در این کشور پایان دهند و یک راه حل سیاسی برای توقف این خشونت‌ها دریابند.

این در حالی است که نشست استانبول قرار بود تا دو روز دیگری در ترکیه برگزار شود و راه حلی برای پایان جنگ افغانستان در آن جست‌وجو شود. این نشست اما به تأخیر افتاده و روند صلح کشور نیز بیش از پیش پیچیده شده است.