یوناما

یوناما: خشونت چند بعدی در برابر زنان در زمان همه‌گیری کرونا افزایش یافته است

neshananews

25 November 2020

دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) می‌گوید که خشونت چند بعدی در برابر زنان و دختران در زمان همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است. این نهاد بر کاهش خشونت علیه زنان تأکید می‌کند.

یوناما امروز (چهارشنبه، پنجم قوس) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که پس از همه‌گیری ویروس کرونا خشونت‌های گوناگون علیه زنان و دختران در سطح جهان از جمله افغانستان افزایش یافته است. این نهاد از خشونت‌های فزیکی، روانی و اقتصادی یاد می‌کند که زنان و دختران با کم شدن زمینه‌های شغلی، مسدود شدن مکتب‌ها و نهادهای آموزشی و محدود شدن گشت‌وگذار در بیرون، در خانواده و اجتماع با آن روبه‌رو شده‌اند.

یوناما افزایش این خشونت‌ها را در زمان همه‌گیری ویروس کرونا هشداردهنده توصیف می‌کند. این نهاد از حکومت می‌خواهد که برنامه‌های منظمی را برای مبارزۀ جدی با خشونت‌ها علیه زنان در زمان این همه‌گیری روی دست بگیرند. یوناما از شهروندان افغانستان نیز می‌خواهد که تلاش‌های خود را برای کاهش خشونت‌ها علیه زنان افزایش دهند.

گفتنی است که آمار ثبت خشونت‌ها علیه زنان در سال‌های اخیر در افغانستان رو به افزایش است. دولت افغانستان گسترش میزان دسترسی به نهادهای عدلی و قضایی را عامل این افزایش می‌داند. بر اساس آمار دادستانی کل، تا ماه میزان امسال نزدیک به دو هزار و یک‌صد قضیۀ خشونت علیه زنان در کشور ثبت شده است.