نیروهای محلی

یک فرمانده پولیس محلی با یازده تن از افراد‌اش در کمین طالبان در بدخشان کشته شد

اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که در پی حملۀ تهاجمی جنگ‌جویان گروه طالبان بالای یکی از پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی جرم بدخشان به نیروهای امنیتی کشور تلفات سنگینی وارد شده است. به سخن آنان، این پاسگاه امنیتی نیز به تصرف طالبان درآمده است.

جاوید مجددی، عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان حوالی ساعت 11:30 شب گذشته (سه‌شنبه، 26 عقرب) در یک حملۀ تهاجمی بالای پاسگاه نیروهای امنیتی در منطقۀ «پل کیبلی» ولسوالی جرم، این پاسگاه را به تصرف خود درآورده‌ و به نیروهای امنیتی تلفات سنگینی وارد کرده‌اند.

آقای مجددی می‌افزاید که پس از سقوط این پاسگاه به ‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان، نیروهای پولیس محلی که قصد حمله بر این پاسگاه را داشتند، با کمین طالبان برخورد کرده‌اند و در نتیجۀ آن یازده تن از نیروهای امنیتی به شمول سیدعمر، یکی از فرماندهان پولیس محلی در این ولسوالی کشته شده است. در این کمین طالبان پانزده سرباز محلی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این عضو شورای ولایتی بدخشان خاطرنشان می‌سازد که این رویداد به دلیل غفلت وظیفه‌یی و بی‌کفایتی حکومت محلی و مدیران جنگ در این ولایت اتفاق افتاده است؛ زیرا به گفتۀ او، نهادهای امنیتی از پیش اطلاعاتی را در پیوند به حملۀ تهاجمی طالبان بالای این پاسگاه، در اختیار داشتند. به سخن او اما، بی‌توجهی حکومت محلی و مسوولان نهادهای امنیتی به این تهدید سبب شده است که این فاجعۀ خونین به اتفاق بپیوندد.

با وجود تماس‌های مکرر اما تلاش‌ها برای دریافت دیدگاه مسوولان محلی و مقام‌های امنیتی بدخشان در این مورد بی‌نتیجه باقی ماند.

جرم یکی از ولسوالی‌های ناامن بدخشان است. بخش بزرگی از این ولسوالی از سال‌های متمادی در تصرف گروه طالبان قرار دارد. این ولسوالی از چند سال به این‌سو شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان بوده است.

مقام‌های محلی در بدخشان می‌گویند که منطقۀ «خُستک» این ولسوالی هم‌اکنون از عمده‌ترین پایگاه‌های تروریستان خارجی به شمار می‌رود. جنگ‌جویان خارجی از کشورهای چین، تاجیکستان، اوزبیکستان و پاکستان با خانواده‌های‌شان در این منطقه زنده‌گی می‌کنند.