خلیل زاد و برادر

خلیل‌زاد و برادر دربارۀ کاهش خشونت‌ها در افغانستان صحبت کردند

neshananews

29 October 2020

دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر دیدار کرده است. در این دیدار روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان بحث و گفت‌وگو صورت گرفته است.

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر بامداد امروز (پنج‌شنبه، هشتم عقرب) در برگۀ توییترش نوشته است که این دیدار شام دیروز در قطر صورت گرفته است. آقای وردک می‌گوید که در این دیدار جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای خارجی در افغانستان نیز حضور داشته است. به سخن او، در این دیدار روی کاهش خشونت‌ها و عوامل افزایش درگیری‌های اخیر در افغانستان بحث شده است. آقای وردک اما جزییات این نشست را همه‌گانی نکرده است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تأکید می‌ورزد که در این دیدار دو جانب بر اهمیت تطبیق محتوای موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان تأکید کرده‌اند.

این در حالی است که اخیراً طالبان خشونت‌ها را در کلان ‌شهرهای کشور به شدت افزایش داده‌اند. نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان در حالی با رییس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر دیدار می‌کند که آقای خلیل‌زاد از این پیش گفته بود که خشونت‌های جاری در افغانستان برای امریکا پذیرفتنی نیست و ایالات متحدۀ برای کاهش میزان خشونت‌ها بالای طرف‌های جنگ فشار وارد خواهد کرد.

همزمان با افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان، سازمان ملل متحد، اتحادیۀ اروپا، شماری از سفارت‌خانه‌های مقیم در کابل و سازمان همکاری‌های اسلامی خواهان کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس سرتاسری در افغانستان شده‌اند. حکومت افغانستان از خواست این سازمان‌ها حمایت می‌کند، اما گروه طالبان تاکنون واکنشی در این باره نشان نداده‌اند.