تخریب جاده ها

افزایش ده برابری انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در هرات؛ هزینۀ ترمیم شاهراه‌ها 100 میلیون افغانی برآورد شده است

عاطفه غفوری

29 September 2020

انفجار ماین‌های کارگذاری شده در کنار جاده‌ها و شاهراه‌های هرات، افزون بر مرگ‌آفرینی برای شهروندان از جدی‌ترین نگرانی‌ مسوولان ادارۀ حفظ و مراقبت از سرک‌های در این ولایت به شمار می‌رود. زخم ناشی از انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در هرات سال‌ها بر تن خیابان‌ها و شاهراه‌های این شهر می‌ماند و هزینه‌های سنگینی را بر دوش ادارۀ حفظ و مراقبت از سرک‌ها در این ولایت می‌گذارد.

مسوولان ادارۀ حفظ و مراقبت از سرک‌ها در هرات می‌گویند که روند انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی امسال در مقایسه به سال گذشته در این ولایت ده برابر افزایش یافته است. سید عبدالله حمایت، رییس این ادارۀ تأکید می‌کند که از آغاز سال روان تاکنون نزدیک به صد نقطه‌یی از شاهراه‌های این ولایت شاهد انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی بوده است. آقای حمایت می‌افزاید که سال گذشته این آمار به حدود ده مورد می‌رسید. او سال روان را بدترین سال برای خیابان‌ها و شاهراه‌های هرات عنوان می‌کند.

شاهراه‌های هرات – اسلام‌قلعه در مرز با ایران، هرات – قندهار و هرات – تورغندی که مسیر رفت‌وآمد به ترکمنستان است، شاهد بیش‌ترین انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در ماه‌های پسین بوده‌اند. بر اساس آمار ادارۀ حفظ و مراقبت از سرک‌های در هرات، تنها در شاهراه هرات – تورغندی در شش ماه پسین پنج انفجار رخ داده است که آسیب جدی بر اسفالت و پُل‌های این مسیر وارد شده است.

بیشتر انفجارهای ناشی از ماین‌های کنار جاده‌یی در هرات در مسیر شاهراه هرات – اسلام‌قلعه، شاهراه هرات – قندهار، هرات – تورغندی و مسیرهای سه ولسوالی شیندند، ادرسکن و زاول صورت گرفته است. سید عبدالله حمایت، رییس ادارۀ حفظ و مراقبت از سرک‌های در هرات خاطرنشان می‌سازد که هزینۀ ترمیم انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در شاهراه‌های هرات در سال روان حدود صد میلیون افغانی برآورد شده است.

همزمان با این، شورای ولایتی هرات بخش عمده‌یی از مسوولیت تخریب این جاده‌ها را متوجه نیروهای کشفی می‌سازد. وکیل‌احمد کروخی، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید که نهادهای کشفی موظف‌اند تا از هر گونه اقدام برای آسیب‌رسانی به شاهراه‌ها جلوگیری کنند.

اما مسوولان محلی هرات از تعهد جدی شورای نظامی این ولایت برای پیش‌گیری و شناسایی عاملان انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در هرات خبر می‌دهد. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت موظف شده‌اند که روی تأمین امنیت شاهراه‌ها بیش از پیش تمرکز کنند.

با این حال، به نظر می‌رسد که افزایش ده برابری انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در شاهراه‌های هرات حکایت از تغییر تاکتیک جنگی جنگ‌جویان طالبان دارد. جنگ‌جویان این گروه در سال‌های گذشته تهدید جدی برای شاهراه‌های هرات به شمار نمی‌رفتند، اما در ماه‌های پسین افزون بر حضور بیشتر در شاهراه‌ها، به ماین‌گذاری در این مسیرها نیز پرداخته‌اند؛ قدامی که در کنار تلفات جانی بر غیر نظامیان، مکان‌های عامه را نیز به شدت زیان‌مند می‌سازد.