غنی

رییس جمهور: نقش جامعۀ جهانی در تامین صلح پایدار درافغانستان حیاتی است

neshananews

24 September 2020

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید، جامعۀ جهانی به شمول سازمان ملل برای تامین صلح پایدار درافغانستان نقش حیاتی‌یی را به عهده دارند.

آقای غنی، بامداد امروز(پنجشنبه سوم میزان) در هفتاد و پنجمین اجلاس سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد که عمدتا به شکل ویدیو کنفرانس دایر شد، نقش جامعۀ جهانی را در روند صلح افغانستان حیاتی توصیف کرد.

 رییس جمهور بیان داشت که سازمان ملل متحد و سایر همکاران بین‌المللی دولت افغانستان در پروسۀ صلح به ویژه روند گفت و گوهای مستقیم هیئت مذاکره کننده دولت با طالبان نقش حیاتی به عهده دارند.

آقای غنی تصریح کرد اولویت شهروندان افغانستان بیشتر از هر چیزی در این پروسه قطع جنگ و برقراری آتش‌بس سراسری است که طالبان باید با آن موافقت کنند.

رییس جمهور با اشاره به دو معضل تروریزم و تغییر اقلیم که به گفتۀ وی افغانستان از هر دو پدیده آسیب پذیر است، تاکید کرد که مهار این دوپدیده به یک راهکار منطقه‌یی که از مدل‌های جهانی درآن کار گرفته شود ضرورت دارد.

وی اظهار داشت که افغانستان در میانۀ موج پنجم تروریزم جهانی که با شبکه‌های جرمی بین‌المللی رابطۀ نزدیک دارد، قرار گرفته است.

آقای غنی، خاطر نشان کرد که تروریزم لانه‌های امن و مشخصی در منطقه دارد. برای تامین صلح پایدار و محو تروریزم در افغانستان و منطقه نیاز است جامعۀ بین‌المللی به محو ریشه‌های تروریزم تمرکز کند.

او پیرامون مبارزه با فساد و تقویت حکومت داری خوب نیز تقویت نهادهای ملی و استفاده از تکنالوژی جدید را راه کاری‌های فعلی حکومت برای مبارزه با این پدیده خواند.

 به گفتۀ رییس جمهور انقلاب دیجیتال فرصت خوبی را برای شهروندان جوان افغانستان برای تقویت حکومت داری خوب ایجاد کرده است وحکومت با تقویت نهادهای ملی درتلاش است فساد اداری را ریشه کن کند.

این در حالی است که دولت افغانستان علی رغم اقدامات گسترده که برای محو فساد روی دست گرفته شده است برای چند سال متوالی در جمع فاسد‌ترین کشورهای جهان دسته بندی می‌شود.