کرونا سه

زنگ خطر موج سوم کرونا؛ 80 درصد باشنده‌گان بدخشان به «کووید 19» مبتلا شده‌اند

مسوولان ریاست صحت عامه در بدخشان با اظهار نگرانی از گسترش ویروس کرونا و بی‌تفاوتی مردم نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌گویند که باشنده‌گان این ولایت با اوج شیوع کرونا روبه‌رو هستند. مسوولان صحت عامه تأیید می‌کنند که بر بنیاد نمونه‌های آزمایش شده و نشانه‌های موجود در بیماران، هشتاد درصد باشنده‌گان این ولایت به ویروس کرونا مصاب شده‌اند.

ریاست صحت عامۀ بدخشان دیروز (شنبه، پانزدهم جوزا) با نشر خبرنامه‌یی از باشنده‌گان مرکز و ولسوالی‌های این ولایت خواست که با توجه به گسترش روزافزون همه‌گیری کرونا در خانه بمانند و به رهنمودهای بهداشتی عمل کنند. در این خبرنامه از مردم خواسته شده که برای مدتی از خانه بیرون نشوند و در صورت بیرون شدن از خانه ماسک بپوشند و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند.

با این حال، نورمحمد خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که موج سوم ویروس کرونا در حال گسترش است و باشنده‌گان بدخشان باید به بی‌تفاوتی در برابر رهنمودهای بهداشتی پایان دهند. به گفتۀ آقای خاوری، در یک شبانه‌روز گذشته از میان 192 نمونۀ مشکوک به کرونا، 113 نمونۀ آن مثبت گزارش شده است.

آقای خاوری می‌افزاید که این آمار میزان بلند ابتلا به «کووید 19» در این ولایت را نشان می‌دهد و در صورت بی‌توجهی مردم به رهنمودهای بهداشتی، وضعیت از کنترل بیرون خواهد شد. نورمحمد خاوری تأکید می‌ورزد که باشنده‌گان این ولایت باید از برگزاری مراسم عروسی، همایش‌های مردمی و برگزاری مراسم گروهی در هوتل‌ها و مکان‌های عامه خودداری کنند و از دست دادن و رو‌بوسی با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود نیز بپرهیزند.

رییس صحت عامۀ بدخشان علاوه می‌کند که رعایت فاصلۀ اجتماعی حدود یک‌ونیم متر میان نمازگزاران، شستن دست‌های برای چندین بار در روز و خودداری از سفر به بیرون از ولایت، ولسوالی‌ها و خارج کشور از راه‌های دیگری است که می‌تواند در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا موثر واقع شود.

رییس صحت عامۀ بدخشان همچنان تأکید می‌ورزد که در اداره‌های دولتی باید استفاده از ماسک اجباری شود و روند توزیع ماسک به سایر گروه‌هایی که امکانات خریداری ماسک را ندارند نیز سرعت بخشیده شود تا بتوانند از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند. آقای خاوری از باشنده‌گان بدخشان می‌خواهد که در صورت مشاهدۀ نشانه‌های این بیماری همه‌گیر خود را قرنطینه کنند و جهت مراقبت‌های بهداشتی به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند.

بیماران مصاب به کرونا در بدخشان اما از نبود امکانات در شفاخانه‌های ویژۀ بیماران کرونا شکایت دارند. آنان ادعا دارند که هیچ‌گونه امکاناتی برای رسیده‌گی به آنان در بیمارستان وجود ندارد. به گفتۀ بیماران مصاب به کرونا، در این بیمارستان آکسیجن مورد نیاز بیماران پیدا نمی‌شود و به همین دلیل آنان ترجیح می‌دهند که در خانه‌های خود بمانند تا در بیمارستان.
با این حال، شاهدالله دانشی، مسوول شفاخانۀ ویژۀ مبارزه با کرونا می‌گوید که آنان ظرفیت رسیده‌گی به صد بیمار داخل بستر را دارند و در صورت افزایش شمار مبتلایان، آنان با دشواری‌های رسیده‌گی به بیماران روبه‌رو می‌شوند.

آقای دانشی توضیح می‌دهد که شفاخانه‌های بدخشان از آکسیحن انبارشدۀ سال گذشته و آکسیجن تولید شده توسط دستگاه محلی استفاده می‌کنند. به گفتۀ او، تلاش آنان برای تأمین آکسیجن از ولایت‌های کندز و بلخ بی‌نتیجه مانده و تلاش دارند در همکاری با وزارت صحت عامه بتوانند این کمبودی را برطرف سازند.

مسوول شفاخانۀ ویژۀ مبارزه با کرونا در بدخشان می‌گوید که وزارت صحت عامه به آنان وعده داده است که آکسیجن مورد نیاز همۀ شفاخانه‌های کشور را با خریداری از ایران و آسیای میانه تأمین خواهد کرد. وعده‌یی که تاکنون جنبۀ عملی به خود نگرفته است.

این همه در حالی است که مسوولان ریاست صحت عامه در بدخشان می‌گویند که از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون 1 هزار و 117 تن در این ولایت به ویروس کرونا مصاب شده‌اند. از این میان، 30 تن جان باخته، 687 تن بهبود یافته و حدود 400 نفر دیگری در این ولایت زیر درمان قرار دارند.