2021-06-27 at 11.44.27

سه روز جنگ در اندخوی؛ 100 دکان و 20 خانۀ رهایشی حریق شده‌اند

ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب در سه روز گذشته دو بار میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان دست‌به‌دست شده است. طالبان سه روز پیش با نشر خبرنامه‌یی اعلام کردند که کنترل مرکز ولسوالی اندخوی را تصرف کرده‌اند. در پی آن نیروهای امنیتی و دفاعی در یک درگیری و عملیات تهاجمی دوباره بخش‌هایی از این ولسوالی را از کنترل طالبان بیرون ساختند.

در این عملیات نیروهای کمکی به رهبری والی جوزجان و یارمحمد دوستم، فرزند مارشال عبدالرشید دوستم برای مقابله با طالبان به ولسوالی اندخوی اعزام شدند. مسوولان فرماندهی پولیس ولایت فاریاب می‌گویند که در حدود ۲۵ جنگ‌جوی طالبان در جریان نبرد با نیروهای امنیتی و دفاعی در ولسوالی اندخوی کشته ‌شده‌اند.

محمدکریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب امروز (یک‌شنبه، ششم سرطان) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که طالبان پس از دادن تلفات سنگین، شماری از دکان‌های مردم محل را به آتش کشیده‌اند. بر اساس گزارش‌های مردمی حدود ۱۰۰ دکان و ۲۰ خانۀ رهایشی در ولسوالی اندخوی طعمۀ آتش شده‌اند. زیان مالی ناشی از این درگیری تاکنون برآورد نشده است، اما سخنگوی فرماندی پولیس فاریاب خاطرنشان می‌سازد که به میلیون‌های افغانی برای مردم زیان مالی رسیده است. به گفتۀ آقای یورش، شب گذشته دوباره مرکز ولسوالی اندخوی در اختیار دولت قرار گرفت. در جریان سه روز این ولسوالی دو بار میان دولت و گروه طالبان دست‌به‌دست شده است. سخنگوی فرماندی پولیس فاریاب تأیید می‌کند که در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی، افراد وابسته به مارشال عبدالرشید دوستم نیز علیه طالبان در ولسوالی اندخوی می‌جنگند.

در همین‌حال، نصیراحمد عظیمی، مسوول اتاق صنعت و تجارت در ولایت فاریاب به خبرگزاری نشانه می‌گوید که به دلیل ادامۀ جنگ در ولسوالی اندخوی، میزان زیان مالی وارد شده به مردم محل تا هنوز برآورد نشده است. آقای عظیمی اضافه می‌کند که دکان‌های قالین‌فروشی، خوراکه‌فروشی و ترکاری‌فروشی‌ها در این ولایت حریق شده‌اند. به سخن مسوول اتاق صنعت و تجارت فاریاب برآورد زیان مالی در زمان جنگ کار دشواری است.

در همین ‌حال، عبدالاحد ایلبیک، عضو شورای ولایتی فاریاب بیان می‌کند که جنگ اندخوی زیان مالی هنگفتی برای مردم محل بر جای گذاشته است. او اما اشاره می‌کند که هنوز هم بخش‌هایی از اندخوی زیر کنترل جنگ‎جویان گروه طالبان قرار دارد.

در دو هفتۀ پسین، پس از ولسوالی آقچه در جوزجان و ولسوالی بلخ در ولایت بلخ، اندخوی سومین‌ ولسوالی مهم و استراتژیک در شمال کشور است که میان دولت و گروه طالبان دست‌به‌دست می‌شود. اما در این میان اندخوی تنها ولسوالی است که سه روز می‌شود درگیری در آن در جریان دارد.

کنترل بندر بازرگانی آقینه یکی از اهدافی است که آتش جنگ را میان دولت و گروه طالبان در اندخوی همچنان روشن نگه‌داشته است، اما تاکنون گروه طالبان موفق به کنترل این گذرگاه بازرگانی میان افغانستان و ترکمنستان نشده‌اند.