لینا علم

لینا علم برای نخستین بار در یک تیاتر آنلاین امریکایی نقش بازی کرد

محمدجان آریا

29 March 2021

لینا علم، هنرپیشۀ سینمای افغانستان برای نخستین‌ بار از طریق فضای مجازی در یک تیاتر امریکایی نقش بازی کرده است. در این نمایش خانم علم نقش مرکزی مادر را در نمایش‌نامۀ «تغییرات» بازی کرده است. تیاتر آنلاین «تغییرات» از سوی ریچل لاپل، کارگردان زن امریکایی نوشته و کارگردانی شده است.

این نمایش‌نامه دشواری‌های اقتصادی و مالی یک خانوادۀ کم‌درآمد امریکایی را در وضعیت کرونایی روایت می‌کند. لینا علم، هنرپیشۀ افغانستان در این نمایش‌نامه نقش «روزی» یک زن خانه‌دار، بیمار و بی‌کار امریکایی را ایفا کرده است. نمایش‌نامۀ «تغییرات» شش بازی‌گر مرکزی و هفت‌ بازی‌گر فرعی دارد. تازه‌گی نمایش‌ تیاتر «تغییرات» در این است که هر شخصیتی به گونۀ آنلاین و با استفاده از فناوری‌های مدرن سینمایی از خانۀ خود نقش بازی می‌کند. همین‌گونه تماشاچیان نیز این نمایش‌نامه را در فضای مجازی به شکل آنلاین می‌بینند.

لینا علم در صحبت با خبرگزاری نشانه در مورد نخستین تجربۀ نقش‌آفرینی‌اش در یک نمایش‌نامۀ آنلاین امریکایی می‌گوید که این نقش‌آفرینی برای او یک تجربۀ تازه همراه با چالش‌ها بوده است. به سخن بانو علم، گروه هنری آنان به مدت دو ماه روی نقش و دیالوگ‌ها تمرین کرده‌اند و در نهایت این نمایش‌نامۀ آنلاین با موفقیت به پایان رسیده است.

این هنرپیشۀ زن افغانستانی پیش از این‌ نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی در یک جشنوارۀ تیاتر در کشور آلمان در نمایش‌نامۀ «پیر گینت» در یکی از نقش‌های مرکزی روی صحنه رفته است. او دربارۀ نمایش‌نامۀ «تغییرات» علاوه می‌کند که اتاق‌ خانه‌های هنرپیشه‌گان در این تیاتر آنلاین به ‌عنوان استیژ و صحنۀ فلم‌برداری استفاده شده و برای ثبت صحنه‌ها نیز از فناوری پیش‌رفتۀ سینمایی کار گرفته شده است.

لینا علم توضیح می‌دهد که در نمایش‌نامۀ آنلاین «تغییرات» مخاطب همزمان تعدادی از شخصیت‌های اجراکننده را در روی صفحۀ مجازی می‌بیند، اما بازی‌گران تماشاچیان را دیده نمی‌توانند. لینا علم نخستین‌ نقش‌آفرینی در یک نمایش‌نامۀ آنلاین امریکایی را تجربۀ تازه، موفق و خوب توصیف می‌کند.

این نمایش‌نامه در مدت‌ زمان ۱۱۵ دقیقه و با اشتراک شش بازی‌گر مرکزی و هفت بازی‌گر فرعی در امریکا برای چهار روز به گونۀ آنلاین روی اسکرین مجازی رفته است. نقش‌آفرینی در این تیاتر می‌تواند پای خانم علم را به سینمای امریکا بکشاند. لینا علم یکی از بازی‌گران موفق سینمای کشور است. او تاکنون در دوازده فیلم بلند و پنج فیلم کوتاه نقش مرکزی را بازی کرده است. این هنرپیشۀ سینمای افغانستان همچنان در بخش فیلم، سریال و تیاتر با چهار کارگردان خارجی (مسعود اطیابی از ایران، مکس‌واکر از آسترالیا، شوستر از آلمان و ریچل لاپل از امریکا) همکاری داشته است.